Deel dit artikel
-

E-inkoop nog “ondergeschoven kindje”

Bedrijven maken bij hun inkooprocessen nog onvoldoende gebruik van e-commerce technieken. Inkoop is in veel ondernemingen een "ondergeschoven kindje." Dat stelt adviesbureau Vintura in een benchmark studie onder 69 Nederlandse bedrijven.

Vintura onderzocht in opdracht van Pink Roccade welke waarde bedrijven hechten aan hun investeringen in e-business. Op de lijst bedrijven staan namen als Bavaria, KLM, Campina en Océ. Inkoop staat bij veel bedrijven niet hoog op de agenda, zo blijkt uit het onderzoek. De voordelen van elektronische inkooprocessen zijn goed bekend, maar krijgen eenvoudigweg te weinig aandacht op strategisch niveau. Ruim tachtig procent van de bedrijven verwacht dat elektronische inkoopprocessen aanzienlijke kostenbesparingen kunnen opleveren. Tegelijkertijd stelt 66 procent niet te investeren in e-inkoop omdat het geen strategisch belang had voor de onderneming.

Volgens Peter Truijen, directeur van Vintura, zijn inkooprocessen vaak te versnipperd. Bij de invoering van een e-inkoop systeem moet hierdoor de hele organisatie op de schop. "Bij inkoop is het organisatorische probleem eerder zichtbaar dan aan de sales kant", aldus Truijen. Sommige bedrijven moeten eerst hun interne processen in kaart brengen en harmoniseren, voordat een elektronisch inkooproces aan de beurt is. Veel internationale bedrijven wachten daarnaast op een wereldwijd initiatief vanuit het hoofdkantoor.

De conclusies van Vintura lijken aan te sluiten bij die van Forrester. Dat bureau signaleerde al besluiteloosheid onder bedrijven en teveel nadruk op elektronische marktplaatsen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jeroen Voorhuis

Dit onderzoek onderstreept het onderzoek dat Compendium dit voorjaar onder de NEVI leden heeft uitgevoerd. Er bestaan volgens de ondervraagde bedrijven nog teveel interne organisatorische en externe leveranciersgerichte roadblocks om e-procurement succesvol te implementeren. Echter, er moet onderscheid gemaakt worden tussen de prioriteit in de bestuurkamers van Corporate Nederland t.a.v. e-procurement en inkoop in het algemeen. De ervaring van Compendium is dat meer en meer opdrachten voor inkoopadvies direct uit de top van het bedrijf komen. Inkoop staat dus wel degelijk op de agenda van de top-manager. Daarnaast moet ook onderscheiden worden tussen e-procurement en e-sourcing. De laatste categorie staat ook hoog op de agenda van bedrijven aangezien het direct tot besparingen kan leiden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond