Deel dit artikel
-

E-commercebranche zet zich schrap voor decemberdrukte

Webwinkels, vervoerders en Thuiswinkel.org beginnen een actie om de Nederlandse consument tijdig de decemberboodschappen te laten doen. Doen ze dat niet dan dreigt een logistieke chaos.

Bijna uit het niets heeft Black Friday zich in Nederland gemanifesteerd als een nationale online koopjesjacht. Dit jaar valt die dag op vrijdag 29 november, vrij laat in november en dichtbij Sinterklaas. Bijzonder ongunstig voor webwinkels en vervoerders.

“Dit zorgt voor een zeer grote verkooppiek in slechts enkele dagen”, aldus webwinkels, vervoerders en Thuiswinkel.org vanochtend in een gezamenlijke verklaring. Het is niet ondenkbaar dat er containers vol pakjes, cadeaus en dozen met afwijkende formaten dagen te laat komen.

“Sinds vorig jaar zijn ze al eerder hun kortingsacties gaan aanbieden. Bijvoorbeeld al mooie kortingsacties op Singles Day op 11 november en in de week voorafgaand aan Black Friday. Dit biedt niet alleen extra voordeel voor consumenten, maar voorkomt ook extra logistieke druk”, vertelt directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org.

De organisaties starten daarom samen de campagne ‘Wees voorbereid – Bestel op tijd’. In de campagne staat Sinterklaas centraal, die blij is omdat de pakjes op tijd besteld en bezorgd zijn. Hij draait op radio en op internetvideo.

Logistiek specialist Sendcloud rekent de verwachte verkeersvolumes voor:

“In de kerstweek worden 81 procent meer pakketten verstuurd dan normaal. De weken van de nieuwere feestdagen staan er ook goed voor met +53% (Black Friday) en +74% (Cyber Monday) ten opzichte van een normale week buiten het piekseizoen.”

Foto: Hans Splinter (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

M.

Ja? Is het dít jaar extre ongunstig omdat Black Friday op een vrijdag valt? :p

Erwin Boogert

M., het is ongunstig omdat het een vrijdag is die heel laat in november valt. Dat stond inderdaad niet expliciet in de tekst. Nu wel.

Blockchain killer

Niet alleen in de ecommerce is het druk tijdens december. De ecommerce is niet de enige sector in NL, ookal zouden jullie dat graag willen!

Frank Loeffen

Ook hier kunnen we nog wat leren van de Chinezen. Benieuwd hoe het er dit jaar aan toe gaat op Singles Day.

Zuck the Cuck

Ja Frank, leren van de Chinezen? Wat dan? Hoe je gepatenteerde ontwerpen namaakt en een hardcore tegenhanger maakt van social media waar je zowiezo een influencer bent van je eigen leven; social credit genaamd?

Ben je serieus? En die president van China maar lief lachen op de persfotos; wat een mooi mens is het toch….

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond