Deel dit artikel
-

eDay: Hoe start-ups opschalen in coronatijd

Een van de grootste uitdagingen bij het opschalen van een internationale start-up in coronatijd is het behouden en overdragen van de cultuur.

“Met onze groei worden we ook zichtbaarder en benaderen kandidaten ons zelf om bij Channelengine te komen werken”, vertelt directeur Jorrit Steinz. “Je moét tijd steken in kwalitatief onboarden van nieuwe medewerkers. Dat vergt een investering, zeker als het druk is, maar die betaalt zich uit.”

Steinz sprak zich over dit thema uit tijdens een paneldiscussie waar ook Thor Olof Philogène van Stravito aan deelnam op Emerce eDay (kijk hier) .

De Zweed vult aan: “Sinds maart werken we remote en het is nu wel duidelijk hoe men hierover denkt. Een kleine groep wil altijd kantoor en een kleine groep niet. De meerderheid wil zelf kunnen kiezen en een gemengde vorm van thuiswerken en op kantoor.”

De cultuur van hun beider bedrijven blijkt een belangrijke kurk te zijn waarop de organisatie drijft. “Wat we hebben geleerd, is dat je constant moet blijven communiceren. Persoonlijk contact houden. Je moet voorkomen dat mensen zich buitengesloten gaan voelen.”

Steinz heeft het geluk dat hij net voor de uitbraak van het coronavirus een ruim kantoor in Leiden betrok met ruimte voor groei. Die extra capaciteit wordt nu gebruikt om het wel aanwezige personeel voldoende sociale afstand te kunnen geven.

Persoonlijke bezoeken zijn Channelengine niet van de agenda verdwenen. “Eerste contacten met een grote klant doe je toch graag in persoon. Evenals het introduceren van nieuwe werknemers bij het bedrijf. Het is belangrijk voor hen dat er juist wel iemand aanwezig is waar ze bij terecht kunnen met al hun vragen.”

Na de eerste ontmoetingen in persoon gaat Steinz’ team snel over tot videotelefonie. “Dat deden we altijd al.”

Channelengine opende onlangs een kantoor in Singapore en kijkt naar een fysieke positie in de VS. Zo kan het bedrijf 24 uur per dag, ongeacht de tijdzone, ondersteuning geven aan klanten. “En lokale partnerships sluiten. Daarvan ben ik het belang pas laat goed gaan inzien.”

*) Emerce eDay is dit jaar gratis en wordt overwegend online gehouden. De huidige vorm van eDay is een geheel van videopresentaties, fora, interviews en reportages. Emerce noemt dat een Collectie. De opnames blijven voor langere duur te bekijken. Onlangs publiceerden wet de volgende Collecties: Recruitment, Fashion en B2B Digital.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond