Deel dit artikel
-

Een derde wereldomzet muziekindustrie uit digitaal

Voor het eerst sinds 1999 sluit de muziekindustrie een jaar af met omzetgroei. Nieuwe verdienmodellen slaan internationaal aan op meer digitale dragers. Een op de drie euro’s wordt nu verdiend met digitale distributie.

Cijfers van de mondiale brancheorganisatie de IFPI zeggen dat de aangesloten muziekmaatschappijen vorig jaar voor 16,5 miljard dollar aan handel genereerden. De digitale omzet groeide vorig jaar met 9 procent tot 5,6 miljard dollar, of 34 procent van het totaal.

In landen als Amerika, Noorwegen en Zweden wordt meer dan de helft van de muziekverkopen al gegenereerd via digitale kanalen.

De belangrijkste ontwikkeling volgens de IFPI is de massale omarming van abonnementsdiensten als Spotify. De organisatie heeft zicht op de geldstromen naar dertig van dit soort diensten. Daarom kan het vrij stellig zeggen dat nu tien procent van de digitale omzetten, oftewel een half miljard dollar, afkomstig is van dit soort abonnementenverkopers.

Het aantal consumenten dat een muziekabonnement kocht, steeg vorig jaar met 44 procent tot twintig miljoen.

Zeventig procent van de digitale verkopen wordt nu gerealiseerd bij diensten als Apple iTunes en Google Play, waar muziekfans betalen om een liedje of plaat als geheel te kopen. Geen huur, maar koop. Daarnaast wordt zo’n twintig procent van de opbrengsten gerealiseerd met reclame rondom audiostreams.

Foto: (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond