Deel dit artikel
-

Eigenzinnige webshop designartikelen opent deuren

Na acht maanden voorbereiding opende Pauline Korenstra begin deze maand eindelijk haar webwinkel Madeby.nl. De winkel is anders in de zin dat hij in zekere zin als platform fungeert voor designers, grafisch vormgevers en andere creatievelingen. Zij vinden er een verkoopkanaal dat hoewel open toch selectief is in wie erop mag handelen.

Korenstra teert hierbij op jaren kennis als marketeer, kan rekenen op input van echtgenoot Tjeerd (ja, die) en technicus Casper de Geus. “Het aanbod moet uniek maar ook continu zijn. Het is vrij breed, variërend van sieraden van edelsmeden, kledinglijnen maar bijvoorbeeld ook kaarten. In totaal nu zo’n zeshonderd producten. We staan voor Nederlands aanbod.”

Aanbieders betalen een jaarlijkse vergoeding voor ondersteunende diensten en een commissie per verkocht item.

Je lanceerde Madeby.nl. Waarom?
“Omdat ik me met verjaardagen en andere feestdagen altijd een ongeluk zocht naar iets speciaals om te geven. Iets waaraan mensen zien dat je er net even wat meer moeite voor hebt gedaan dan naar de dichtstbijzijnde speelgoedwinkel of warenhuis lopen. En wat vervolgens vaak ook nog eens dubbel gegeven wordt, waardoor er weer geruild moet worden. Aan de andere kant merkte ik in mijn zoektocht dat er ontzettend veel creatieve mensen de mooiste producten maken, maar geen idee hebben hoe ze dit in de markt moeten zetten.

Websites en webshops bieden vaak niet meer dan een aantal slechte foto’s en een zinnetje als ‘Mail als je iets wilt bestellen’. Dat zet geen zoden aan de dijk.

Geïnspireerd door het Engelse Notonthehighstreet.com ontstond het idee voor Madeby. Het is een online showcase voor Nederlands design waar designers en creatievelingen hun producten eenvoudig kunnen verkopen en de bezoeker op één plek bij al die verschillende winkeltjes kan kopen en via één winkelmandje kan afrekenen.”

Een Nederlandse versie van Etsy?
“Etsy is Amerikaans, extreem groot en niet echt op de Nederlandse markt gericht. Kijk maar eens naar de aangeboden betaalmiddelen. Bovendien moet je als bezoeker nog steeds per ‘winkel’ afrekenen en kan iedereen erop zetten wat hij wil om te verkopen. Meer een marktplaats. Madeby is een webwarenhuis waarmee we Nederlandse creativiteit en ondernemerschap willen stimuleren.

Onze partners, zo noemen we onze verkopers, worden daarom geselecteerd op productaanbod, kwaliteit en productfotografie. Iemand die bijvoorbeeld weleens een leuk onderzettertje haakt en op de keukentafel fotografeert, komt dus niet door onze selectie.

Als iemand zich aanmeldt met te gekke producten maar slechtere foto’s en is diegene wel bereid hierin te investeren, dan is het al een ander verhaal. Dan bieden we allerlei tips en trucs of zelfs onze fotograaf aan. Heeft iemand al een webshop en het daardoor te druk een Madebyshop in te richten, dan doen wij dit kosteloos. We adviseren ook qua tekst, prijsvoering, etc. als daar behoefte aan is. We gaan dus net even een stapje verder en dat wordt duidelijk op prijs gesteld door onze partners.

Aan de andere kant doen we dat ook voor onze bezoekers. We zijn altijd per mail of telefonisch bereikbaar en reageren vrijwel direct. Onze contactgegevens zitten ook niet ergens verstopt op de site. Belt iemand omdat ze twijfelt tussen twee knuffels voor een pasgeboren neefje, dan denken we graag mee. Daar zijn we voor. Al met al is het aanbod kwalitatief hoger, ziet de bezoeker door de bomen nog het bos zonder door pagina’s prullaria te moeten scrollen en bieden we een ouderwets serviceniveau waar onze klanten nog koning zijn.”

Hoe en hoe agressief pak je de marketingactiviteiten aan?
“Agressief zijn we niet. Dat past ook niet bij ons. Maar we weten wel waarmee we bezig zijn. Die kennis hebben we zelf in huis en zijn dus niet afhankelijk van externe knowhow die we inkopen. Ook dat maakt ons anders.

We zetten in ieder geval vol in op Google AdWords, affiliatemarketing, linkbuilding en social media en je vindt ons terug op Lijstje.nl en Beslist.nl. Daarnaast vinden we het opbouwen van een goed mailbestand erg belangrijk, zodat we klanten kunnen voorzien van gerichte inspiratie en informatie.

Ook de printmedia vergeten we niet. We onderhouden nauwe contacten met gerichte bladen en voeren een actief PR-beleid. In de toekomst zullen we op diverse beurzen te vinden zijn. We voorzien onze partners al van flyers en allerlei branding materiaal. Zo gaat iedere bestelling volledig in Madebyhuisstijl de deur uit richting de klant.”

Deel dit bericht

2 Reacties

Paul @Twentyfinds

Leuk idee en mooie shop. Misschien wel even de ‘madeby test Pauline’ van de index halen nu je op Emerce staat. 😉 Veel succes!

Madeby.nl

Tweemaal dank Paul 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond