Deel dit artikel
-

Elf procent retailomzet Adidas uit online

Sportfabrikant Adidas Group boekte afgelopen jaar een digitale omzet van 422 miljoen euro, een groei van 72 procent. Erg ambitieus klinkt is het bedrijf toch niet met zijn digitale plannen.

Eind vorige week publiceerde Adidas Group de financiële resultaten over 2014. De merken Adidas en Reebok doen het goed, de activiteiten op de golfmarkt vertoonden een daling. Komend jaar moet een winst- en omzetgroei van maximaal tien procent brengen.

De producten van Adidas komen via verschillende kanalen de markt op: via eigen winkels, via franchisers en via het web. Ieder kanaal heeft zijn eigen belangen waarbij met de online strategie rekening moet worden gehouden. De leiding uit zijn online ambities heel voorzichtig met: ‘de omnichannelstrategie maakt e-commerce nog aanvullender voor de andere kanalen’.

Met de aanstelling van het nieuwe team Salesstrategie & Excellence komen de verkoopactiviteiten van de afzonderlijke kanalen pas onder een dak, een behoorlijke stap vooruit voor de Duitsers.

In de praktijk zijn online verkopen echter niet iets dat ‘erbij’ wordt gedaan, maar inmiddels een serieuze tak van sport is. In 2014 stegen de online revenuen van 250 miljoen tot 422 miljoen euro (+72%). Het omzetdoel van 250 miljoen in 2015 zal ‘ruimschoots worden gehaald’, aldus de top van het bedrijf bij de presentatie van de jaarcijfers.

De retailomzet als geheel groeide met 11 procent tot 3,8 miljard euro. Online is goed voor elf procent daarvan. Als onderdeel van de groepsomzet zijn de digitale verkopen met drie procent van 14,5 miljard euro nog klein. De groothandelsactiviteiten van Adidas Group genereerden vorig jaar een omzet van 9,4 miljard euro (+3%).

Foto: Jake Stimpson (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond