Deel dit artikel
-

eMarketer: 2004 recordjaar voor online adverteren

De uitgaven aan online advertenties zullen dit jaar die van het recordjaar 2000 in de Verenigde Staten gaan overtreffen. Dat stelt onderzoekbureau eMarketer. Het verwacht dat de verkoop uitkomt op 8,4 miljard dollar. Dat is een stijging van 15 procent ten opzichte van vorig jaar en overtreft het recordjaar 2000 toen er 8,1 miljard dollar omging in de online advertentiemarkt in de VS.

Belangrijkste motor achter de groei van de online advertentie-markt is zonder twijfel breedband, zo stelt eMarketer. De toename van het aantal breedbandverbindingen zorgt ervoor dat mensen ook steeds 'rijkere' advertentievormen kunnen bekijken.

Adverteerders kiezen vooral voor interactieve campagnes en voor advertenties gekoppeld aan zoekresultaten. Banners en andere verouderde vormen van online adverteren zijn veel minder populair.

Dit jaar wordt in de Verenigde Staten in totaal 264 miljard dollar uitgegeven aan adverteren. Maar dat bedrag is gereserveerd voor de totale media- en marketingmix. Nog maar 3 procent van het budget wordt uitgegeven aan online adverteren.

Yahoo-baas Terry Semel denkt echter dat het aantal online advertenties snel zullen toenemen. En dat er nog een inhaalslag gemaakt gaat worden. Microsoft-topman Steve Ballmer ging nog een stapje verder door te zeggen dat hij vindt dat grote adverteerders 8 tot 12 procent van hun totale budget in 2005 zouden moeten uitgeven aan het voeren van online campagnes.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond