Emerce Conversion: Zoekers zijn kopers

Zoekers zijn kopers. Dat was de belangrijkste conclusie die John Ekman, CEO en oprichter van het Zweedse Conversionista!, gisteren trok op Emerce Conversion . “Zorg dat je over een optimale zoekoptie beschikt.”
Bij zoekers is de conversie gemiddeld 6.30 procent, tegen 3,64 bij bezoekers die geen producten zoeken. Een zoekoptie is dus belangrijk, aldus de Zweed. “Verander eerst je zoekscherm als dat niet voldoet.”
Er valt nog veel te winnen bij de optimalisatie van websites, retailers en etailers kunnen nog veel van elkaar leren, aldus Ekman gisteren in Amsterdam. Retailers weten vaak heel goed hoe ze klanten moeten verleiden in fysieke winkels, maar kunnen het vaak niet op het web. Etailers hebben mooie ontwerpen, maar de conversie blijft achter. “Als je Albert Heijn zou inrichten op dezelfde manier als een webwinkel, dan zouden de experts eerst de vriesvakken, het licht en de kassa’s gaan neerzetten en dan pas aan de klanten te vragen waar de producten moeten komen te liggen.”
Bij een goede rangschikking van je producten gaat de conversie online omhoog, betoogt Ekman. Op veel websites worden producten die als zodanig niks met elkaar te maken hebben alfabetisch gerangschikt, iets dat je in een winkel nooit ziet. “In Duitsland hebben ze daarvan al wel geleerd, geen van de top 10 e-commercesites daar heeft zijn producten alfabetisch gerangschikt.”
Bij de conversie is het belangrijk andere producten te betrekken. “Veel winkels doen nauwelijks hun best om kattenbakzand te verkopen, die worden dan ook vaak op een plek neergelegd. Maar kijk eens om je heen: vaak zie je scherp geprijsde aanbiedingen voor kattenspeeltjes of lekkernijen.”
Amazon heeft die methode tot in de perfectie uitgewerkt, zegt Ekman. “Als je bij hen een camera koopt, komt die in het klein afgebeeld in het winkelwagentje te staan. Daaronder zie je grotere afbeeldingen staan van accessoires zoals batterijen en houders. Ook de teksten zijn vaak op conversie afgestemd.”
Retailers hebben in store marketing allang geleden ontdekt, zegt Ekman, maar etailers zijn vaak nog aan het adverteren.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond