Deel dit artikel
-

Emerce eHRM: ‘Spreek de taal van je publiek’

De wervingssites ontberen vaak de juiste toon en informatie om nieuwe medewerkers aan te spreken. Afgestudeerden staan meer dan werkenden open voor social media en willen meer weten dan alleen welk salaris ze kunnen verdienen.

Anne-Britt Petri van de Campaign Group uit Rotterdam sprak zojuist op het Emerce eHRM-congres in Den Haag over het optimaliseren van wervingssites. Dat gaat verder dan alleen zoekmachineoptimalisatie en de kale informatie over de beschikbare banen.

“Je kijkt eerst naar de functionaliteiten die een recruitmentsite moet bieden, maar de stap daarna wordt vaak vergeten. Dan moet je gaan kijken naar de wensen en voorkeuren van je publiek. Het is de bedoeling dat de site een brug slaat naar hun belevingswereld. Dat moet de vraag beantwoorden of een bedrijf aantrekkelijk is voor de kandidaat.”

Petri schetst dat de sites van verschillende bedrijven uit dezelfde branche qua cultuur en identiteit al wezenlijk anders kunnen zijn.

“Of je social media inzet op de recruitmentsite hangt dus ook helemaal af van de vraag hoe relevant het is voor je doelgroep. Studenten vinden de integratie van social media-elementen in een site twee keer interessanter dan werkenden. En zo zie je ook dat het voornamelijk vrouwen zijn die Pinterest gebruiken en IT’ers en studenten die op Google+ zitten. Iedere gebruikersgroep heeft eigen voorkeuren om rekening mee te houden.”

Het inzetten van social media gaat verder dan alleen een Twitter- of Facebookknop op een site. Bedrijven kunnen ervoor kiezen om hun medewerkers direct benaderbaar te maken via social media, maar ook om foto’s en video’s te delen. Zo stelt een organisatie zich deels open voor de buitenwereld. De implicaties daarvan reiken verder dan alleen de HR-afdeling, omdat baanzoekers in theorie direct met hun toekomstig leidinggevende of collega’s in contact kunnen treden.

“Bedrijven zijn bang om de boot te missen, maar ze weten niet altijd hoe ze met de nieuwe werkelijkheid moeten omgaan. Wat altijd voorop moet staan, is dat de site en social media nut voor beide partijen hebben.”

Foto: Spectacles (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond