Emerce TV: ‘CPC’s door het dak, Chinezen moeten nog komen’

“Je moét klantdata gaan verzamelen, anders krijg je het erg moeilijk.” Webwinkels kunnen niet meer volstaan met reclame inkopen voor verkeer naar hun shops, aldus e-commercekenner Aron Lewis.
“Als je afhankelijk bent van betaalde kanalen voor acquisitie en niet op retentie let dan heb je het moeilijk. De Chinezen komen er aan met veel geld. Wij zien dat de CPC’s met tien a twintig procent door het dak gaan.”
Lewis legt in een paar woorden uit aan welke trend Europees e-commerce momenteel onderhevig is. De markt verandert dit jaar en komende jaren fundamenteel door de opkomst van nieuwe partijen met diepe zakken en grote intenties. Aziatische partijen welteverstaan.
Veel e-commercepartijen zijn gewend geraakt aan werken met cookies voor het online tracken van klanten. Deze vorm van najagen is echter niet meer toegestaan en dat dwingt marketeers tot anders denken over hun vak. Dat houdt in: meer investeren in het bouwen van de winkel als merk en het aanleggen van databestanden met klantdata. First party data.
“Je moét klantdata gaan verzamelen, maar je hebt wel toestemming nodig. Dat is goed, want dat dwingt bedrijven goed om na te denken over hun propositie. Waarom zou een klant zijn data ter beschikking stellen?”
Lewis doet zijn uiteenzetting in een vraaggesprek met Geert-Jan Smits voor Emerce TV. De videocollectie Digital Commerce, met daarin dit interview, gaat vandaag live.
De data- en e-commerce-expert gaat tijdens het gesprek verder in op technieken om contact te leggen en onderhouden met consumenten en geeft herkenbare voorbeelden. Kern: “Je moet duidelijk communiceren wat de waarde is voor de klant als hij zijn gegevens geeft.“
Interessant is de relatie die hij legt tussen online en fysieke retail. “Fysieke winkels zijn vaak nog de motor achter het succes van omnichannel retailers. Oók voor dataverzamelen, juist daar kan het een enorm vliegwiel zijn. Je kunt medewerkers sturen op omzet, maar ook op het verzamelen van data. Daarna komt de dataverrijking. Je kunt zelfs zo ver gaan, dat je iemands winkelbezoek kunt voorbereiden aan de hands van diens profielinformatie.”
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond