Deel dit artikel
-

Endeit verkoopt Unruly aan News Corp

Het Engelse Unruly is voor 114 miljoen Pond verkocht aan het mediaconcern News Corp, een mooie exit voor het Nederlandse investeringsfonds Endeit.

News Corp gaat de nieuw verworven kennis en kunde gebruiken om een nieuwe tak op te zetten. De mensen van Unruly blijven hetzelfde werk doen, maar dan met aanzienlijk meer first party data uit het netwerk van News Corp.

Unruly levert adverteerders een videoplayer die ín online verhalen kan worden geplaatst. Hij verschijnt alleen als de lezer een bepaalde positie in de tekst heeft bereikt. Hoe meer data de uitgever en adverteerder bij elkaar brengen, hoe nauwkeuriger de targeting van de videoreclame.

Martijn Hamann die tot vanochtend voor Endeit commissaris bij Unruly was: “Het interessante is dat je het ook voor contentpush kunt gebruiken”, waarbij een sponsor van een tv-programma unieke tv-content het online netwerk inschiet om gericht kijkers te werven.

Het Engelse technologiebedrijf noteerde in 2014 een omzetgroei van 35 procent tot 45 miljoen dollar.

News Corp heeft vooral sterke posities in Amerika en Azië. Met Unruly kan het zijn Europese aanwezigheid aanzienlijk vergroten met de nieuw verworven specialist in een snel groeiend vakgebied: online videoreclame.

Op hun website vertellen de oprichters van Unruly hoe ze begonnen in een kantoor zonder stromend water en hoe zanger Will.i.am de dienst gecomplimenteerde vanwege de datakwaliteit. Unruly begon in 2006, in de tijd dat Web 2.0 hip was, en specialiseerde zich in het meten van de distributie van virale video’s en groeide van daar uit tot een analytics, data en distributienetwerk.

Deel dit bericht

1 Reactie

Mark de Kock

Hi Erwin, Is er ook bekend wat de investering destijds was en tegen welke waardering? Dat lijkt me een mooie toevoeging aan het stuk. Inzicht in het rendement.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond