Deel dit artikel
-

Engelse online bank Egg groeit nog sterk

De Engelse internetbank Egg , die in Engeland de financiële wereld danig in beroering heeft gebracht, blijft sterk groeien. In het eerste kwartaal van dit jaar kreeg de bank ruim 223 duizend nieuwe klanten. Bovendien is het de snelst groeiende verstrekker van creditcards. Dit maakte Egg bekend bij de presentatie van de kwartaalcijfers . Daaruit blijkt ook dat het verlies met 60,7 miljoen euro iets afgenomen is ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, maar de omzet verdubbelde.

Egg, opgericht door verzekeraar Prudential, ging twee jaar geleden van start als een van de eerste online banken in Engeland. Het hanteerde daarbij tarieven voor rente die aanzienlijk gunstiger waren dan die van de traditionele banken. Hiermee wist Egg in korte tijd een grote schare klanten te werven. In het eerste kwartaal van dit jaar groeide het aantal klanten met 223 duizend, Egg heeft nu in totaal 1,5 miljoen klanten.

Maar deze groei zal niet doorzetten, verwacht financieel directeur Stacey Cartwright. "We zien 100 duizend tot 150 duizend nieuwe klanten per kwartaal als een natuurlijke groei", zei ze tegen persbureau Reuters. Ook vertelde ze dat Egg de bestedingen aan marketing zal terugdringen. In het eerste kwartaal besteedde de bank nog 24 miljoen euro aan marketing, de komende kwartalen zal dat rond de vijftien miljoen euro liggen. "We willen per jaar ongeveer 64 tot tachtig miljoen euro gaan besteden aan marketing."

De traditionele banken vochten terug na de snelle opkomst van Egg, dat in juni vorig jaar naar de beurs ging, maar de online bank wist succesvol het productaanbod uit te breiden. De creditcard die het samen met retailer Boots aanbiedt is erg in trek. In het eerste kwartaal besloten 237 duizend mensen deze creditcard te nemen. Het totale aantal Egg-creditcardhouders ligt nu op ongeveer een miljoen. Met dergelijke groeicijfers is Egg de snelst groeiende verschaffer van creditcards in Engeland.

Het verlies (voor belastingen) van Egg liep in het eerste kwartaal terug tot 60,7 miljoen euro. In het eerste kwartaal van vorig jaar was dit nog 61,3 miljoen euro. Het verlies per aandeel bedroeg 3,4 pence. In dezelfde periode vorig jaar was dit 4,1 pence per aandeel. De operationele omzet steeg van 23 miljoen euro in de eerste drie maanden van vorig jaar naar 58,4 miljoen euro dit jaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond