Deel dit artikel
-

Europees e-commerce: 2,2 biljoen gulden

De Europese e-commercemarkt zal in 2004 gegroeid zijn tot een waarde van 2,2 biljoen gulden, zeggen de onderzoekers van Forrester . De markt verdriedubbelt dus ieder jaar. Noord-Europa zal daarmee op gelijke voet met de VS komen, maar Zuid-Europa blijft achter. De groei van de Internetbevolking en de opkomst van venture capital zijn de oorzaken van de groei.

Forrester noemt Europa de grootste potentiële markt in de wereld, met 386 miljoen potentiële online kopers. Momenteel telt Europa 49 miljoen Internetgebruikers, 13 procent van de totale bevolking. In 1999 kwamen 16 miljoen Europeanen online. Na een trage start heeft de e-commercemarkt het afgelopen jaar een flinke groei doorgemaakt, zo zegt het rapport. De 16 miljoen nieuwe surfers waren goed voor een online omzet van 77 miljard gulden, zo schat Forrester.

Voor de aanstaande groei zijn drie belangrijke kenmerken aan te wijzen. In de eerste plaats heeft de komst van gratis Internettoegang het aantal Internetters flink opgekrikt. Alleen het Britse Freeserve dat in 1999 van start ging, heeft in enkele maanden tijd al meer dan anderhalf miljoen klanten verworven. Dertig procent van de nieuwe kopers op het web in Engeland komen van gratis providers. Naast deze providers zijn ook nogal wat branche-vreemden de Internetmarkt opgestapt, zoals Shell en Barclays .

Daarnaast is de opkomst van venture capital een belangrijke oorzaak van de groei. Forrester zegt dat grote kapitaalfirma's zoals Atlas en Apax Partners niet meer alleen staan, maar 'concurrentie' krijgen van een groeiend aantal partijen. Het aantal technologiebedrijven op de vijf grootste Europese markten is in 1999 verdubbeld; het geïnvesteerde kapitaal groeide met 75 miljard gulden.

De derde reden voor de groei is de stimulerende concurrentie uit met name de Verenigde Staten en Scandinavië. Na succes in eigen land kijken bedrijven daar steeds meer over de grens. Forrester noemt onder andere Boxman en Buynet als voorbeelden die zich over Europa verspreiden. Ook Amerikanen zoals Amazon en Autobytel lanceren steeds meer lokale sites in Europa. Als reactie hierop proberen Europese bedrijven sneller van de grond te komen.

Bron: E-commerce Times

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond