Deel dit artikel
-

Europese beleggingssites innovatief ondanks slapte op markt

Europese beleggingssites hebben in het laatste kwartaal van vorig jaar diensten zoals productontwikkeling, onderzoeksmethoden en interactieve toepassingen verbeterd. Dit zegt consultancy- en onderzoeksbureau BlueSky International in de januari-editie van haar rapportage BlueSky Ratings , dat elk kwartaal zevenhonderd online effectenhandelaren in acht Europese landen bekijkt en rangschikt.

Beleggingssites willen logischerwijs met nieuwe producten hun winst en hun klantenbestand vergroten. Concrete voorbeelden van nieuwe producten waarin belegd kan worden zijn 'index tracker funds', levensverzekeringen en leningen. Daarnaast komt de branche met uitgebreidere zoekmethoden en online videodiensten op hun sites.

Volgens BlueSky is de verbetering verrassend omdat de markt in het slop zat. In de eerste helft van 2000 was de gemiddelde groei van het aantal online beleggingsrekeningen tweehonderd procent. In het tweede helft was deze groei gedaald naar dertig procent. "1999 en 2000 waren uitstekende jaren voor de online brokers, maar dit jaar staat in het teken de overige tachtig procent van de investeerders online te laten investeren", zegt consultant Suzan Nolan, medeoprichter van BlueSky International.
In haar beoordeling telt voor BlueSky gebruiksvriendelijkheid, aangeboden producten en diensten, navigatiemogelijkheden en klantenservice. Ook meet het bureau het aantal markten waar de site actief is, het aanbieden van de handel in opties of warrants, of de mogelijkheid voor de klant in te tekenen bij een IPO.

De Nederlandse site Alex , het beursordersysteem van Bank LaBouchere, komt op plaats veertien de Europese top-15 binnen. Alex valt positief op doordat de site interactieve diensten als video-interviews en financiele televisie aan haar klanten biedt. Directeur Rene Frijters van Alex.nl noemt de rating van BlueSky goed. "Onlangs bleek uit een enquete dat onze klanten te spreken zijn over de diensten van alex.nl. Door integratie van diensten kunnen klanten bij ons direct orders plaatsen bij de bedrijven, aldus Frijters.

Alex.nl telt volgens hem 35.000 klanten en wekelijks komen daar vijfhonderd klanten bij. Op de eerste plaats van Europa staat de Duitse online broker Comdirect Group . De site onderscheidt zich doordat het klanten de mogelijkheid biedt het moederbedrijf Commerzbank te bezoeken, dat voorheen enkel toegankelijk was voor institutionele beleggers. Daarnaast heeft Comdirect een 'video-chatkanaal' waar marktdeskundigen hun kennis kunnen uitwisselen met particuliere investeerders. Comdirect heeft tussen eind 1999 en eind 2000 haar klantenbestand weten te verdubbelen van 277.000 naar 575.000 beleggers.

Deel dit bericht

1 Reactie

Matthijs Kanis

Dat Alex het beste uit de bus komt verbaast ons niet: dat komt reeds een jaar lang uit ons onderzoek naar voren. Wat ons verbaast is dat begin dit jaar SNS bank het beste zou zijn, vervolgens Robeco en nu plotseling Alex.Gezien de ontwikkeling van de internetsites klopt dit gewoon niet: Alex is afgelopen jaar niet harder gegroeid dan concurrentie: het niveau van Alex was 1 jaar geleden al hoger. Enige verklaring is dat het model is veranderd…Bij de opmerking dat het nu tijd is voor de andere 80% investeerders sluit ik mij volledig aan: dat resultaat kwam ook in ons onderzoek naar voren: dat is het doek van 2001! Internationale vergelijkingen blijft een vergeklijking met appels en peren: de Nederlandse belegger heeft andere wensen dan de Belgische investeerder.(denk aan opties). Europa is geen VS.  

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond