Deel dit artikel
-

eVentures neemt belang in RSS-blogportaal Bliep.nl

Investeringsbedrijf eVentures verwierf een minderheidsbelang in Bliep.nl van internetbedrijf Ooip. RSS-blogportaal Bliep zag het aantal bezoekers in een half jaar verviervoudigen en zoekt aansluiting met Studenten.net, een andere deelneming van eVentures.

Vanwege een grote reorganisatie, de lancering van het nieuwe AD, ketste de samenwerking met krantenuitgever PCM uiteindelijk af. Enkele maanden later, eind 2005, vond Bliep een nieuwe partner in eVentures van Vincent Kouwenhoven. Zijn bedrijf nam een belang van 10 procent in de webdienst. Hoeveel geld eVentures exact in Bliep steekt, houdt Kees van Mourik van het Amsterdamse Ooip voor zich.

"Vincent Kouwenhoven investeert in begintrajecten van volgens hem veelbelovende bedrijven", verklaart Van Mourik de samenwerking tussen zijn bedrijf en de investeerder. eVentures is tevens mede-eigenaar van bedrijven als Studentenbaan.nl, Stages.nl en Studenten.net. Tot de laatste zocht Ooip toenadering, wat resulteerde in studenten.bliep.nl.

John Wittmaekers van het Groningse studentenportaal: "We zien de Bliep-pagina als een aanvulling op onze community van bijna 200.000 leden. Daarmee proberen we zo veel mogelijk content uit die gemeenschap naar voren te halen." Vooralsnog loopt het geen storm op de RSS- annex blogsite.

Bliep.nl is een site waar geregistreerde gebruikers de nieuwskoppen en intro's van externe nieuwsberichten door kunnen plaatsen op een persoonlijke pagina. De dienst is in zekere zin een kruising tussen Web-log.nl en Startpagina.nl. Internetters met kennis over een bepaald vakgebied kunnen een Bliep-pagina gebruiken als openbaar kladblok. Aan ieder bericht zijn trefwoorden, tags, toe te voegen. De tags van alle Bliep-pagina's zijn aan elkaar verbonden.

Van Mourik: "In december 2005 hadden we 9.000 unieke bezoekers per maand. Nu zitten we op een kleine 35.000. Dat is allemaal autonome groei. Er is geen euro aan marketing uitgegeven. Daar beginnen we binnenkort mee, omdat het concept zich in onze ogen voldoende bewezen heeft. Er zijn nu ruim 30 Bliep-pagina's. Niet alle aanmeldingen worden gehonoreerd omdat we een minimum kwaliteitsniveau nastreven."

Deel dit bericht

3 Reacties

Jurgen

Ziet er aardig uit, maar het is de vraag of dit in Nederland gaat lukken, als het met Squidoo in de VS ook al niet lukt. Even gekeken: in de laatste 3 maanden zijn er in totaal zo'n 10 "bliebs" aangemaakt. Er zijn er in een jaar in totaal zo'n 35 aangemaakt, bij een aantal ervan is er al een maand niets geplaatst.Een verviervoudiging van het bezoek? Van 10 naar 40 bezoekers per maand?

Kees van Mourik

Beste Jurgen. Jammer dat je zo'n beetje alle cijfers/feiten door elkaar haalt. Blieb bestaat nu nauwelijks 6 maanden en dus geen jaar. Zoals in het artikel staat – gewoon een kwestie van de lettertjes lezen – telt Blieb thans 35.000 unieke bezoekers per maand en dus geen 40. Wij wilde eerst kijken of dit uberhaupt zou kunnen gaan werken en hebben tot dusverre dus weinig inspanning besteed aan werving van Blieb-beheerders of bezoekers. Squido heeft zeer veel publiciteit gehad en is toch net ff iets heel anders.

Robin

ik heb het kunnen bekijken naast 1 van de ontwikkelaars ervan en het zag er indrukwekkend uit.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond