Deel dit artikel
-

Ex-TAPPS-eigenaar stapt in besloten shoppingsite

Besloten shoppingsites zijn in Europa bezig met een opmars. De webwinkels waarvan leden enkel op uitnodiging binnenkomen, kent in Nederland een nieuwe speler, ditmaal voor life style-producten.

Brandfield opent donderdag de deuren voor het uitgenodigde publiek. internetondernemer Govert van Eerde verkocht vorig jaar zijn bedrijf TAPPS en zocht een nieuwe uitdaging. Tijdens het reizen, onder meer naar Dubai deed hij inspiratie op bij outlet malls, in omvang 20 keer zo groot als de Bijenkorf. “Mijn dochter zei dat ik net een vrouw werd, zo greedy.”

Van Eerde richt zich, zoals de meeste van de besloten shoppingsites niet specifiek op vrouwen, maar eerder op mannen. Zijn webwinkel, opgericht met privé-kapitaal, is volgens eigen zeggen de eerste winkel in deze vorm die zich richt op uitsluitend luxe life style-artikelen als bijvoorbeeld gadgets. Mode komt de winkel niet in. “De vrouwen kunnen hart ophalen bij onze vrienden van andere soortgelijke sites. Bij ons moet je echt denken aan high end audio apparatur, buitenkeukens en ook last-minute vijfsterren hotels. Bij dat laatste zijn de koppels natuurlijk van harte welkom.”

Concurrentie

Nederland kent inmiddels meerdere afgeschermde shoppingsites. Bram Jan Streefland en Gavin Dresselhuis verkochten begin vorig jaar hun WiFi-bedrijf Trustive en stapten met hun ShopVIP.com in een digitale noviteit. De site heeft naar eigen zeggen inmiddels 50.000 leden, van wie 70 procent al 8 keer inlogde om te kijken of kopen. In de eerste maand verkocht ShopVIP gemiddeld 400 producten per week, in maart waren dit 1600 producten per week.

In ons land is er verder de 42HRSClub. In de Benelux zegt Vente-Exclusive de eerste speler te zijn die dit concept introduceerde (maart 2007). Vandaag de dag kent deze laatste ruim 250.000 leden (waarvan 80.000 in Nederland). In Europa zijn er meerdere voorbeelden te noemen.

Met de opkomst van deze besloten shoppingsites is het de vraag welke zullen overleven. Vooralsnog lijkt er geen eenduidige verklaring waarom dit soort e-commercebedrijven in Europa opmars maakt, maar onzichtbaar lijkt in de Verenigde Staten.

Bij de concurrenten van Van Eerde speelt mode veelal een grote rol. Het merendeel van de leden is in dat geval dan ook vaak vrouw. Soortgelijke concurrenten als bijvoorbeeld iBood, die wel gadgets aanbieden tegen grote kortingen, zijn weer niet besloten.

“Ik kende Vente Privée”, vertelt Van Eerde. Deze winkel, naast Frankrijk actief in Duitsland, Engeland, Italië en Spanje heeft 1.000 medewerkers en kent een omzet van 510 miljoen euro. De site heeft 750 merken als partner en miljoenen leden. “Dat is de moeder van alle besloten online winkels op modegebied”, erkent hij. Ven Eerde vervolgt: “Wij focussen echter ons op lifestyle producten.”

Omzet

Ook van Eerde heeft een doel gesteld. Hij laat weten van plan te zijn ‘een grote shop te worden’. Van Eerde is echter niet te verleiden tot een uitspraak over welke omzet daar bij hoort. “Het concept heeft zichzelf al bewezen in het buitenland en in Nederland. Maar de productgcategorien die wij bieden, die bestaan nog niet”, aldus Van Eerde.

Mensen die bij Brandfield willen winkelen kunnen zich aanmelden, maar komen op een wachtlijst te staan. “Ze krijgen niet automatisch een lidmaatschap, daar moeten ze iets voor doen.” Wat dat is, dat wil Van Eerde nog niet verklappen. Hij wil in ieder geval de exclusiviteit behouden. De uitnodigingen worden verzonden door Brandfield en binnenkort ook door de leden zelf.

Kortingen

De kortingen die deze nieuwe speler geeft, zijn in overeenstemming met wat de concurrerende sites bieden: tussen de 30 en 70 procent. Dat leveranciers dergelijke prijzen kunnen bieden heeft natuurlijk een reden. “Je hebt bijvoorbeeld de zogenoemde end of life-products. De nieuwe iPhone is er, dat betekent dat er nog veel ‘oude modellen’ zijn. Leveranciers willen deze modellen in grote volumes tegen korting aanbieden, omdat het moeilijk is dat in het traditionele kanaal te doen.” Merken bieden niet graag top-producten aan voor weinig, dat kan afbreuk doen aan het merk. De besloten sites hebben een voordeel, ze komen niet voor in de zoekmachines. De aanbiedingen blijven achter gesloten deuren.

Elke sale op Brandfield.com duurt één tot drie dagen. Het product wordt soms in een beperkte oplage verkocht. Leden worden via een e-mail op de hoogte gebracht van de sale. Dergelijke sites spelen met de beperkte duur van de aanbieding in op de kooplust van de consument, die snel moet beslissen het product te bemachtigen.

Een greep uit de producten die te vinden zijn achter de deuren van Brandfield: lounge sets, design verlichting, buitenkeukens, plasma-schermen, horloges en leren tassen. Naast fysieke producten biedt Brandfield ook vip-arrangementen naar concerten en vijfsterrenhotel last-minutes.

Bron foto: jeff leigh (CC)

Deel dit bericht

14 Reacties

Govert van Eerde

De eerste 250 lezers van Emerce die dit artikel hebben gelezen en graag direct lid willen worden om binnenkort artikelen aan te schaffen van merken als Boretti, LG, American Tourist by Samsonite, Odesi Starling (van ontwerper Marc th. van der Voorn), Bukatchi en The Dylan Hotel Amsterdam, kunnen zich bij hoge uitzondering rechtstreeks aanmelden als lid van Brandfield.com. Gebruik daarvoor de referentiecode:  bfemerce01 Maar wel snel doen hoor, anders kom je helaas op de wachtlijst?? Met vriendelijke groet,Govert van Eerde

Ruben

Wat een fabel die wachtlijst zeg. Die shops doen net alsof ze heel exclusief zijn, maar iedereen krijgt standaard na een aantal dagen een email dat ze zijn uitgekozen bij hoge uitzondering. Handige uitvinding die crons! Elke winkel wil zoveel mogelijk verkopen. Jammer dat de meeste mensen hier intrappen. Maar goed het geeft deze sufferts wel een gevoel van belangrijkheid. Daarnaast zie ik die wachtlijst zelf als een technische beperking van de winkel. Met andere woorden, ze kunnen niet meer bezoekers aan, vandaar een wachtlijst. Tevens heeft een wachtlijst door de perikelen in de zorg een negatieve lading gekregen.  

Sjoerd

zou wel handig zijn om het inschrijf formulier ie8 geschikt te maken…. 

Marco Damste

Wat een goed initiatief…. ik ga meteen lid worden…

Scott

@Ruben: natuurlijk is die exclusiviteit een lekker marketingsausje. Maar helemaal onzin is het niet. Het moet namelijk wel een besloten groep blijven. Van Eerde licht dat in het artikel zelf ook toe:  "Leveranciers willen deze modellen in grote volumes tegen korting aanbieden, omdat het moeilijk is dat in het traditionele kanaal te doen.? Merken bieden niet graag top-producten aan voor weinig, dat kan afbreuk doen aan het merk. De besloten sites hebben een voordeel, ze komen niet voor in de zoekmachines. De aanbiedingen blijven achter gesloten deuren." Als je met die filosofie werkt dan kun je dus niet je deuren wagenwijd opengooien.

Gijs Vroom - Emerce

@ Ruben, Als deze marketingstrategie werkt, dan is het toch een mooi model? Volgens mij lezen we Emerce ook om inspiratie op te doen voor businessmodellen?

Peter

@ ruben 'sufferts' schrijf je met een 'd'

ruben

Je moet je niet mooier voor doen dan dat je bent!

Johan

Ik kan me vergissen hoor, maar shopVIP verkoopt toch ook lifestyle producten, net als Vente-Privee, BUYVIP!, Brandalley, etc. in Europa?

Emile

ik wens deze club heel veel succes, de stijl is goed en merken voor alsnog ook. Ondernemen is risico nemen en doen, nu hebben de ondernemers zich al bewezen.. en jij Ruben? volgens mij heb jij nog niet veel bereikt, omdat bij jou het glas half leeg is.. en bij deze ondernemers is het glas niet half vol maar gewoon vol Heren Dames, succes

Govert van Eerde

@ JOhan Dank je voor je reactie allereerst. Johan, ik begrijp heel goed waarom je dat denkt. De omschrijving ?lifestyle producten? behelst natuurlijk nogal wat soorten artikelen. De grootste gemene deler van alle sites die je noemt is echter fashion/mode. 80-90% van alle producten die zij (heel succesvol, zonder uitzondering) aanbieden staan in relatie tot die categorie. Dat kun je eenvoudig op alle homepages of via de ?Now on Sale? pagina?s zien. Waar Brandfield.com zich echter door wil onderscheiden is juist niets met fashion te doen (met uitzondering van een aantal accessoires als tassen en horloges), en bijvoorbeeld wel buitenkeukens, lounge sets, vijfsterrenhotel last-minutes, plasma schermen, koelkasten, vip-arrangementen (en concert tickets), design interieur en binnenkort ook kunst etc. in het assortiment aan te gaan bieden. Dat is toch een wezenlijk verschil? Als je lid wordt (alleen met de code bfemerce01) kun je onze Upcoming Sales bekijken en ik ga er toch echt vanuit dan je dan iets anders tegen ons aankijkt? Succes! Govert van Eerde 

Edouard

Leuke reclame op deze manier, en onder het motto "beter goed gejat dan…" ook een leuk initiatief.Ben het eens met stelling dat je dan ook "echt" op uitnodiging moet blijven werken. Heb met die code een account gemaakt.Valt me op dat je (uiteraard door ex Tapps persoon) soepeltjes wordt gevraagd of je aanbiedingen van 3den wil ontvangen.  Eenmaal binnen ben ik toch wat teleurgesteld, Ik zie een een Boretti outdoor kitchen, een LG tv of een koffer van American Tourister. Ik zou zeggen IKEA voor de wannabee yup / grachtengordel plebs zonder smaak (te veel Dubai invloed misschien ;P). Maar tja, da's dan weer mijn mening. Duidelijk is dat het om meer dan product verkoop alleen gaat. Dus nogmaals, veel succes

Bas hawinkels

Gogogo Govert, ik zie een lastminute.com voor goodies en dan succesvol. you go girl 🙂

Jeroen Nas

@ Govert: succes! Het ziet er mooi uit. Ik denk dat het online shoppinglandschap in Nederland weer een beetje rijker is. @ Ruben: ik ken bijna geen enkele site die zich niet probeert zo mooi en goed mogelijk te presenteren. Daar is niets mis mee; en het tastbaar maken van schaarste op een positieve manier is daar een onderdeel van. Veel mensen vinden het nou eenmaal leuk om 'ergens bij te horen'. In de puberteit doen we het allemaal, maar daarna eigenlijk ook nog best veel. Jeroen Nas http://www.42hrsclub.com

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond