Deel dit artikel
-

Expedia onderzoekt mogelijke generatiekloven in reizen

Millennials blazen de trein nieuw leven in en babyboomers vinden het culinaire aspect van reizen niet zo belangrijk. Dit zijn twee conclusies van Expedia Media Solutions na onderzoek onder verschillende generaties reizigers uit Engeland, Frankrijk en Duitsland.

Expedia Media Solutions onderzocht de gewoonten, wensen en attitude van gen Z (18 tot 23 jaar), millennials (24 tot 35 jaar), gen X (36 tot 54 jaar) en babyboomers (55-plus).

Bij het plannen van de reis hechten babyboomers en gen X relatief veel waarde aan online reisagenten (OTA’s). Respectievelijk 54 procent en 51 procent heeft een OTA-site geraadpleegd voor de meest recente vakantie. Gemiddeld bezien zijn zoekmachines een even belangrijke bron van informatie, op enige afstand gevolgd door recensiewebsites en metazoekmachines.

Expedia onderzoek

Bij het boeken kiest gen X het vaakst voor een OTA (52 procent). Het gemiddelde is 49 procent. Gen Z zit hier met 43 procent als enige onder. Zij boeken relatief vaak via de zoekmachines (43 procent vergeleken met een gemiddelde van 36 procent). De zogeheten brand.com-sites van luchtvaartmaatschappijen, hotels, alternatieve accommodatieverschaffers (Airbnb), hotels, verkeersbureaus en autoverhuurders leggen het bij de conversie nog steeds af tegen de OTA’s, zoekmachines, metazoekmachines en recensiesites.

Opvallend is dat 13 procent van de generatie Z bij hun laatste vakantie met de trein heeft gereisd, 2 procent hoger dan het gemiddelde. Babyboomers zijn de uitschieters als het gaat om autovakanties (31 procent vergeleken met gemiddeld 27 procent). Wat de accommodaties betreft zijn hotels bij alle generaties favoriet. Gen Z verblijft het vaakst bij familie en vrienden.

Expedia Media Solutions heeft ook onderzocht welke sentimenten een rol spelen bij het plannen van een reis. Een goede prijskwaliteitverhouding staat bovenaan. Gen Z en millennials geven aan dat ze graag iets van hun bucketlist willen afstrepen. Bij babyboomers speelt dat een stuk minder. Diezelfde twee jongere generaties zijn tegelijkertijd bovengemiddeld geïnteresseerd in luie strand- en wellnessvakanties. Wat verder opvalt is dat babyboomers eten en drinken niet zo belangrijk vinden op reis als de overige drie leeftijdscategorieën.

 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond