-

Reisbedrijven richten pijlen op tours en excursies

Excursies waren tot voor kort iets wat de reiziger ter plekke regelde, bij het hotel of de hostess. Inmiddels hebben zowel start-ups als gevestigde namen hun vizier gericht op de activiteitencomponent van de reis. Airbnb, Booking.com en Bookingkit leggen uit waarom.

Volgens onderzoek van Expedia Media Solutions zijn de activiteiten die tijdens een reis worden ondernomen de belangrijkste beslissingsfactor bij de keuze van een vakantie. Afhankelijk van de generatie wordt er tussen de 8 en 11 procent van het totale reisbudget uitgegeven aan tours en activiteiten. De mondiale reismarkt is goed voor 1,3 biljoen US dollar, dus het gaat om minstens 104 miljard dollar. Het commissiemodel is heel gebruikelijk en de beloningen zijn nog niet zo uitgekleed als bij vliegtickets het geval is. Het is dan ook niet verwonderlijk dat steeds meer reispartijen tours en activiteiten aanbieden.

Airbnb Trips: vijftig bestemmingen

Olivier Grémillon, AirbnbZo is Airbnb in november vorig jaar gestart met ‘Trips’ – activiteiten die door het bedrijf zelf zijn geselecteerd. In tegenstelling tot de accommodaties kan dus niet iedereen zich aanmelden als gids. “We zijn begonnen als technologiebedrijf en maken nu de overstap naar een reisorganisatie. We willen een end-to-end platform zijn voor alle reisbehoeften. Trips is een eerste stap in die richting,” zegt Olivier Grémillon, managing director EMEA van Airbnb, tijdens de Phocuswright-conferentie in Amsterdam. “We zijn begonnen met twaalf steden, zitten nu op twintig en willen eind dit jaar uitbreiden naar vijftig bestemmingen. Negentig procent van de belevingen die we aanbieden krijgt een vijfsterrenbeoordeling. Zo hoog ligt de lat. Om de kwaliteit te bewaken kunnen we het aanbod dus niet heel snel laten groeien.”

Daarbij kiest Airbnb voor Trips die een lokale uitstraling hebben en passen bij de stad die wordt bezocht. Dat levert ongebruikelijke excursies op, zoals drie dagen truffels zoeken of een ‘jelly-fish flash mob’. Een hop-on, hop-off bus kom je er dus niet tegen. Maar iemand die Parijs bezoekt wil toch ook gewoon naar de Eiffeltoren? “De wat meer traditionele excursies komen misschien ook wel op het platform te staan, maar dan het liefst op een andere manier. We hebben bijvoorbeeld een komiek die rondleidingen geeft in het Louvre. Het product evolueert, voor ons is het ook een leercurve. We hadden bijvoorbeeld niet verwacht dat privéconcerten zo populair zouden zijn. Daar gaan we er dus meer van aanbieden.”

Booking.com begint met Amsterdam

Peter Verhoeven, Booking.comBooking.com is in juli vorig jaar begonnen met Experiences en pakt het qua aanbod wat meer ‘mainstream’ aan dan Airbnb. De excursies van Booking.com zijn te boeken in de app voor Amsterdam en binnenkort ook Parijs, Barcelona en Rome. Met behulp van Artificial Intelligence en machine-learning wil Booking.com een gepersonaliseerde beleving bieden op de bestemming. Reizigers scannen de QR-code van deelnemende aanbieders, zoals de Nederlandse fietsverhuurder Baja Bikes, waarna ze niet in de rij hoeven te staan bij de kassa en de betaling automatisch via hun creditcard loopt. Peter Verhoeven, managing director EMEA, ziet animo voor het product. “We gaan het uitrollen en de tractie meten. Het staat nog in de kinderschoenen dus we moeten nog afwachten wat consumenten vinden van het product en het aanbod. Voor ons is het een nieuwe manier om onbekend gebied te ontginnen.”

Bookingkit: markt is gefragmenteerd

Christoph Kruse, BookingkitStart-up Bookingkit is een B2B-reserveringssysteem voor aanbieders van excursies, rondleidingen en andere activiteiten dat onder andere door Airbnb en GetYourGuide wordt gebruikt. Oprichter Christoph Kruse stelt dat dit de derde grootste uitgavenpost is voor reizigers, na vluchten en accommodatie. “Het probleem is dat minder dan 21 procent van de tours online boekbaar is. De markt is gefragmenteerd, de aanbieders hebben hun administratie niet geautomatiseerd en de verkoopkanalen zijn niet op elkaar aangesloten. Wij koppelen vraag en aanbod op een standaard API, zodat de aanbieders hun beschikbaarheid real-time kunnen managen en de reisorganisaties die op zoek zijn naar nieuwe inkomstenbronnen de excursies makkelijk kunnen boeken.”

In tweeënhalf jaar tijd heeft Bookingkit drieduizend excursie-aanbieders aangesloten, met name in Duitssprekende landen. “Deze markt is in potentie meer dan 100 miljard US dollar waard en is daarmee drie keer zo groot als de autoverhuur. Het is een lucratief braakliggend terrein dus ik begrijp wel waarom steeds meer partijen geïnteresseerd zijn. Dat werkt alleen maar in ons voordeel.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond