Deel dit artikel
-

Ex-topman Disney gaat mondiaal met webisodes

Het bedrijf Vuguru van Michael Eisner (ex-Disney) tekent een internationaal distributiecontract met Fremantle, een onderdeel van RTL Group.

Productie- en distributiehuis Fremantle maakt op de Mipcombeurs bekend, dat het alle distributierechten krijgt van producties van Vuguru. Fremantle mag ze verspreiden via web, televisie en andere entertainmentplatformen.

Vuguru is gespecialiseerd in het produceren van video voor de nieuwe media. Dat betekent onder meer videoreeks die niet langer duren van negentig seconden. Die lenen zich goed voor online uitzending. Maar ook interactieve en longform producties behoren tot het portfolio. De nadruk ligt op zelfgeproduceerde, unieke verhalen die zijn geoptimaliseerd voor de kenmerken van de drager.

Het bedrijf werd zes jaar geleden opgericht met geld van Michael Eisners investeringsvehikel Tornante en telecombedrijf Rogers in Canada.

Fremantle zegt de eerste producties volgend jaar op de markt te brengen. Het is nog niet bekend in welke landen. Het is zeker niet uitgesloten dat er reeksen met webisodes binnen het online netwerk van RTL zullen verschijnen. Fremantle is een dochter van RTL Group.

Bij de presentatie van de cijfers over het tweede kwartaal zei RTL dat het meer eigen en digitale producties wil uitzenden.

De mediagroep verwacht, niet verrassend, dat steeds meer huishoudens uitgesteld tv gaan kijken. Ze schakelen Programma Gemist makkelijker in om een uitzending op een later moment te bekijken. Die tendens verklaart de toename van het aantal on demand bekeken video’s. In absolute zin laat RTL al grote getallen zien (meer dan een miljard streamstarts), maar in verhouding tot het normale tv-kijken, heeft er nog geen echt grote verschuiving plaatsgevonden.

De verwachting is dat in 2015 tien procent van de bekeken uitzendingen niet live wordt gezien. Negentig procent dus wel.

Om zich te wapenen tegen deze verschuiving in consumptiegedrag gaat RTL meer crossmediale producties maken, meer producties via digitale kanalen verspreiden en zelfs web-only producties maken voor onder meer YouTube, Hulu en Netflix.

Onderscheidende producties en digitale distributie zijn twee van de drie speerpunten van de nieuwe tweekoppige leiding van het RTL-concern. De derde is ‘core’, wat duidt op de niet aflatende focus op gewone televisie en radio.

Vuguru is een van de partners met wie RTL zijn digitale ambities wil verwezenlijken. In Amerika werkt Vuguru samen met onder meer Yahoo en AOL als distributiepartners.

Foto: twon (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Jeremy Timessen

Leuk!

Paul Haarman

Goede zet van RTL, maar vraag blijft of men deze techniek helemaal uit de VS moet halen. Hier in Nederland of Europa moeten toch ook videobedrijven zijn die dat kunnen. En wat te denken van Endemol en Eyeworks? Moeten zij toch ook kunnen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond