Deel dit artikel
-

EZ berispt internetproviders voor overstapproblemen

Het overstappen naar een andere internetprovider verloopt nog niet zonder slag of stoot. De gemaakte afspraken hierover moeten nageleefd worden, meent het ministerie van Economische Zaken.

Uit een onderzoek van de Consumentenbond komt naar voren dat ruim één op de vijf overstappers langer dan 24 uur zonder internet zit en bij 12 procent duurt het meer dan 5 dagen voordat de internetverbinding werkt.

Staatssecretaris Heemskerk noemt het een ‘zorgwekkend signaal’, maar acties worden nog niet ondernomen. Hij wil eerst een onderzoek van de sector zelf afwachten.

Er werden in 2008, nadat kamervragen werden gesteld, afspraken opgesteld om het overstappen naar andere internetaanbieders makkelijker te maken. Begin vorig jaar zou de consument makkelijker over moeten kunnen stappen omdat de nieuwe aanbieder dit proces zou kunnen verzorgen. Toen werd het doel gesteld dat tenminste 95 procent van het aantal overstappen probleemloos zou moeten verlopen met een onderbreking van maximaal 24 uur.

De afspraken werden gemaakt met de 6 grootste providers, UPC, Ziggo, BBNed, KPN, Online en Tele2.

Deel dit bericht

1 Reacties

Bas Groot

Om de een of andere reden hebben internetproviders deze processen volstrekt niet goed ingericht. Ik begrijp het ook niet, want het is geen technisch probleem, het is een kwestie van goed organiseren en goede proces workflow. Blijkbaar zit er geen enkele stropdas bij zo'n provider die dat een sexy ding vindt om te managementconsulten.  Gelouterd door een recente verhuistragedie is het grootste probleem dat de processen niet fault-tolerant zijn ingericht. Er kunnen makkelijk fouten gemaakt worden en als er fouten gemaakt worden, ligt alles stil omdat iedereen op elkaar wacht en niemand meer in actie komt, terwijl het vaak niet meer is dan een nummertje doorgeven waar het op stokt. En het is in hun eigen belang: als ze die processen op orde hebben, gaat er veel minder fout en besparen ze gigantisch veel geld op callcenterkosten en technische staffing. Immers, helpdesks zijn een enorm deel van hun tijd kwijt met dat soort dingen.  Dus ergens snap ik het ook niet: internet is een verdringingsmarkt, toch gedragen internetproviders zich qua serviceniveau als een monopolist.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond