Deel dit artikel
-

Fabrique mag nieuwe site Tweede Kamer bouwen

Webbureau Fabrique uit Delft mag de nieuwe site van de Tweede Kamer gaan bouwen. Bedoeling is dat de site veel transparanter wordt en dat de site een stuk interactiever wordt. Dat zegt directeur Paul Stork van Fabrique die zich zelf ook zal gaan bezighouden met de nieuwe site.

Het Delftse ontwerpbureau [design, communicatie & nieuwe media] versloeg daarmee drie andere bureaus. Het resultaat van dit project is medio 2006 te zien. Eerder dit jaar ontving de Tweede Kamer van burger@overheid de ‘Webflop 2005’ voor de slechtste overheidswebsite van Nederland.

De site van de Kamer slaagt er volgens de jury niet in om de kloof tussen burger en politiek te verkleinen. Bovendien benut de Tweede Kamer de mogelijkheden van het internet onvoldoende. Vandaar dat Fabrique de opdracht heeft gekregen om een totaal vernieuwde website te ontwikkelen die voorziet in deze ‘vereisten’. Fabrique ontwikkelt de website in samenwerking met technische partner Hinttech.

Volgens Stork vormde de Webflop 2005 niet de aanleiding om de site van de Tweede Kamer te vernieuwen. Dat staat er los van. Hij is van mening dat De Tweede Kamer op de site vooral slecht  scoort met het inzichtelijk maken van procedures voor burgers. “Dat kan allemaal een stuk inzichtelijker.” Hij vindt dat er bij video's waarin een de debat te volgen is ook aanvullende informatie te vinden moet zijn over de mensen die het debat voeren en over het onderwerp waar het debat over gaat.

“Het kan gewoon allemaal een stuk interactiever. Mensen moeten worden opgeroepen om er iets te doen. Wat de Tweede Kamer nu te veel aan het doen is, is uitzenden. Dat is eenrichtingsverkeer. Mensen die nu op de site van de Tweede Kamer komen hebben verder ook vaak geen enkel idee in wat voor procedure ze terecht komen. Daarin moet verandering komen.” Het komt erop neer dat Stork de site niet aantrekkelijk en toegankelijk genoeg vindt voor burgers.

Verder moet Fabrique ervoor gaan zorgen dat de site van de Tweede Kamer beter wordt gevonden in Google. “Wij zijn in ieder geval van plan om met webstandaarden te gaan werken. Wat nu nog door de Kamer wordt gebruikt, is hopeloos verouderd.”

Het cms waar de Tweede Kamer der gebruik van maakt is van Tridion en dat blijft volgens Stork ook zo.  Andere klanten van Fabrique zijn onder meer Albert Heijn en Orange. Ook werd nieuwe website van het Rijksmuseum door en onlangs die van de Koninklijke Bibliotheek. Bij het bedrijf werken zo'n 70 man.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond