Deel dit artikel
-

Facebookadverteerder versterkt greep op gesponsorde berichten

Adverteerders krijgen bij Facebook voortaan de mogelijkheid om te ‘retargeten’ op basis van gebruikersprofielen. Dat kon al bij advertenties die rechts van de pagina verschijnen, maar gaat nu ook gelden voor advertenties die tussen de berichten door worden geplaatst.

Het advertentieplatform Facebook Exchange (FBX) wordt daarmee uitgebreid naar andere domeinen. Mogelijkheden voor retargeten – het opnieuw onder de aandacht brengen van producten of artikelen waarnaar eerder door consumenten is gezocht – zijn aantrekkelijk voor adverteerders omdat ze een hogere conversie garanderen. Facebook is voor 84 procent van zijn omzet afhankelijk van advertenties, en wil adverteerders daarom zoveel mogelijk tegemoetkomen.

De gebruikers zullen de verschillen nauwelijks merken, maar voortaan kan een gesponsord bericht verwijzen naar een (advertentie)site buiten Facebook. Gebruikers kunnen deze advertenties overigens uitschakelen. De technologie is privacygevoelig: Facebook maakt een profiel van de sites die worden bezocht.

Facebook heeft de reactiemogelijkheden onder berichten overigens ook uitgebreid. Voortaan kunnen bezoekers op specifieke reacties reageren en kan een conversatie beter worden gevolgd. Tot dusverre werden de reacties chronologisch gerangschikt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond