Deel dit artikel
-

Facebook in ‘real time bidding’

Facebook heeft bevestigd dat het binnen enkele weken een real time advertentie marktplaats begint  onder de naam Facebook Exchange, waarbij partners in real time de prijs kunnen bepalen voor een specifieke impressie gebaseerd op beschikbare data.

Er zijn acht zogenoemde DSP’s (Demand Side Platforms) geselecteerd (partijen die een technologisch platform bieden met een eigen biedingalgoritme), evenals bedrijven die ‘retargeting’ verzorgen (het opnieuw vertonen van advertenties die eerder zijn bekeken). Het gaat om TellApart, Triggit, Turn, DataXu, MediaMath, AppNexus, The Trade Desk en AdRoll. Adverteerders kunnen alleen via deze partners inkopen.

Facebox Exchange wordt geen universeel advertentieplatform, waarbij adverteerders display-advertenties bij externe partijen (dus buiten Facebook) kunnen inkopen. Omgekeerd kunnen adverteerders Facebook voortaan wel betrekken bij hun campagnes, iets dat voorheen niet mogelijk was, anders dan via het sociale netwerk zelf.

Overigens is het platform nog altijd niet bereikbaar voor Google’s Invite Media, beter bekend als DoubleClick Bid Manager. Dat heeft te maken met het feit dat Facebook geen AdSense-advertenties op zijn domein wil.

Omdat Facebook gebruikersgegevens gaat delen met externe partijen, worden de privacy-instellingen aangepast. Zo kunnen gebruikers zich afmelden voor advertenties van buiten het netwerk.

De reacties op het nieuws op specialistische websites als AdExchanger zijn enthousiast. De aankondiging wordt gezien als een belangrijke stap voor het tot nu toe tamelijk gesloten Facebook.

Deel dit bericht

2 Reacties

Joris Toonders

Dit is heel interessant. Een fantastische ontwikkeling. Dat dit groot en succesvol gaat worden staat wat mij betreft vast. Schept volop nieuwe mogelijkheden en kansen.

Kijk er naar uit, leuk!

Raoul van Heerden

Inmiddels gelanceerd in de bèta. Hoewel FB alleen wil bevestigen dat het om een test in de V.S. gaat, zien we hier in Europa meerdere partijen al gebruik van maken.

Dat worden hogere CTRs, CPCs maar wellicht ook hogere conversie ratio’s. Het zal mij benieuwen!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond