Deel dit artikel
-

FedEx koopt TNT: ‘PostNL moet zich zorgen maken’

De overname van het Nederlandse TNT Express door FedEx krijgt zeker een staartje. De vervoersmarkten zijn dankzij e-commerce flink in beweging en FedEx wil daar de vruchten van plukken. “Hier gaan de lokale spelers echt wat van merken.”

FedEx kondigde gisteren een bod op TNT Express aan van 4,4 miljard dollar, 8 dollar per aandeel. Fors minder dan de 9,5 miljard die rivaal UPS in 2013 nog voor het bedrijf wilde betalen. Dat ging toen niet door omdat toezichthouders een monopolie vreesden.

Het Amerikaanse FedEx is eveneens een grote vervoerder, actief in 220 landen. Dagelijks worden vier miljoen pakketten bezorgd. Dat doet het met 666 vliegtuigen en bijna 50.000 auto’s. De omzet van het bedrijf bedroeg vorig jaar 27,1 miljard dollar.

FedEx heeft echter maar een bescheiden positie aan deze kant van de oceaan. TNT daarentegen realiseert 75 procent van zijn omzet in Europa, de rest in Azië, het Midden Oosten en Afrika. FedEx komt niet verder dan 10 procent van de Europese pakketmarkt. Met TNT zal het marktaandeel groeien naar 25 procent. Dat is vergelijkbaar met de huidige positie van UPS, maar het komt nog altijd niet in de buurt van DHL, onderdeel van Deutsche Post.

De timing is cruciaal. En niet alleen door de groei van e-commerce. De meeste seinen staan op groen voor de transport- en logistieksector, schrijft het Economische Bureau van ING Bank vandaag. Het volume groeit dit jaar naar verwachting met ruim 2 procent bij een omzetgroei van 3,5 procent. Zowel nationaal als internationaal krijgt de economie nu positieve impulsen, die positief doorwerken in de vraag bij verladers en logistieke bedrijven.

FedEx wil blijkbaar niet te lang wachten. De zwakke euro speelt natuurlijk een rol, maar er zijn ook nieuwe kapers op de kust. Het Chinese SF Express wil de komende drie jaar de vrachtvloot verdrievoudigen naar honderd vliegtuigen en een eigen ‘pakjesnetwerk’ vestigen in Europa. Saillant detail: 10 procent van de omzet heeft SF Express te danken aan e-commerce gigant Alibaba.

FedEx en UPS hebben allebei moeite om te schakelen van zakelijk naar e-commerce (B2C) vervoer. Maar dat wil niet zeggen dat ze dat niet kunnen, zegt logistiek expert Walther Ploos van Amstel tegen Emerce. “Als deze twee partijen samengaan, kunnen ze sneller innoveren dan de op zich zelf staande postbezorgers zoals PostNL.” Die zich volgens hem zeker zorgen moeten maken.

PostNL blijft vanuit de historie een sterke speler op de Nederlandse pakketmarkt, naast DHL, zeker in de B2C sector. Naast DHL For You, DPD, GLS en Kiala zijn recentelijk enkele nieuwe bezorgers opgestaan, sommige hyperlocaal en inspelend op een nieuwe behoeften uit de markt. Maar die partijen kunnen makkelijk worden weggespeeld, meent Walther Ploos van Amstel. “TNT is op de Nederlandse markt echt sterk in zakelijk vervoer, denk aan de farmaceutische industrie. De B2B online markt is vijf keer zo groot als de B2C online markt.”

Analist Marc Zwartsenburg van ING ziet geen bedreiging voor PostNL. “Op de korte termijn al helemaal niet. FedEx is een beetje actief op de B2C markt, en TNT totaal niet. De impact blijft hooguit beperkt tot B2B. PostNL heeft bovendien een heel goed servicelevel.”

De fusie zal op zijn vroegst volgend jaar worden voltooid. Als het doorgaat, want het wachten is op goedkeuring door Brussel. TNT krijgt een vergoeding van 200 miljoen euro van FedEx mocht de fusie toch niet lukken.

 

 

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Merien

“Maar die partijen kunnen makkelijk worden weggespeeld, meent Walther Ploos van Amstel.” zou me niets verbazen als zo iets 15 jaar geleden ook in de KLM boardroom is gezegd toen het over een klein Iers luchtvaartmaatschappijtje ging.

Z.Eur

UPS en FedEx zijn groot geworden omdat het staatspostbedrijf in de US nog achterlijkere prijzen durfde te vragen voor pakketbezorging. Nog maar niet te spreken over de service daarvan. Maar daar weten we hier met PostNL alles van.
Tenzij FedEx met goede prijzen/kortingen weet te komen valt er weinig te concurreren op de binnenlandse markt.
In de US zijn er ook veel meer grote bedrijven waarbij je in 1x een leuk pakketvolume kan weten te bemachtigen maar NL is veel kleinschaliger.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond