‘Feestdagen zijn begonnen, eerste verkooprecord gesneuveld’

De laatste week van oktober was de drukste ooit bij fulfillmentspecialist Monta, dat 1.900 webwinkels bedient. De feestdagen zijn begonnen. Webshops hebben grotere voorraden dan ooit klaarliggen.
Webwinkels hebben tien procent meer voorraad klaarliggen in de aanloop naar Black Friday, Sinterklaas en Kerst. Veel daarvan is gericht op het invullen van kortingsacties, maar ondernemers rekenen erop dat ze klanten kunnen verleiden om meer te kopen dan alleen dat ene koopje.
E-commercecijfers over 2023 mogen dan niet echt bemoedigend zijn, de eindejaarsperiode kan nog wel eens een lichtje zijn aan het einde van een tunnel.
Directeur Edwin van der Ham schetst aan Emerce een rooskleurig beeld voor de webwinkels die hij bedient. “De groei zit er goed in. De eerste negen maanden van het jaar zijn we met 48 procent gegroeid qua verzendingen de omzet van onze bestaande klanten groeide in die periode met tien procent.” De overige 38 procent groei komt van nieuwe klanten.
“Nieuwe klanten komen uit de volle breedte van de markt, van nichespelers tot winkelketens. Cosmetica doet het heel goed. Vitaminepreparaten en gezondheidsspullen doen het goed en kleding trekt aan.”
Van der Ham omschrijft week 43, de laatste volle week van oktober, als een piekweek. De drukste ooit bij Mona met de meeste orders ooit. “Onze klanten doen in het vierde kwartaal een derde van alle orders die ze in een heel jaar doen. Anders gezegd: ze doen anderhalf keer zo veel als gemiddeld in de eerste negen maanden. Dat is eigenlijk al vijf à zes jaar zo.”
De directeur vermoedt dat de consument aankopen naar voren trekt en zijn uitgaven zo uitsmeert over de laatste maanden van het jaar. Zo’n aankooppatroon wordt ook gestimuleerd door belangenorganisatie Thuiswinkel.org en logistieke partijen als PostNL en DHL. Hoe kleiner de piek, of: hoe langer de aanloopperiode naar Kerst, hoe beter zij de logistieke stromen kunnen plannen.
De bestaande klanten van Monta verwachten een extra piek voor Black Friday die nog tien procent hoger ligt dan de piek van vorig jaar. Monta verwacht dus op Black Friday bijna zestig procent meer orders te verschepen dan in 2022, omdat de bestaande klanten ook een piek verwachten die tien procent hoger is dan vorig jaar.
“Je ziet daarbij dat veertig procent van het winkelend publiek in de twee weken voor Black Friday mínder aankopen doet. Een dal in aankoopvolumes. Men wacht dus echt de actieperiode af en stemt daar zijn aankopen op af.”
Januari wordt naar verwachting, zoals altijd ook weer een topmaand. Webwinkels ervaren een soort na-ijleffect, mede door verlengde actieperiodes.
Van der Ham signaleert verder steeds vaker een nieuw soort klant in zijn zeventien magazijnen: influencers. “Die komen dan hun eigen producten inpakken en filmen dat. We zien ze elke week wel, gewoon om video te maken. Daar werken we graag aan mee. Het is ook leuk voor onze mensen, want vaak zijn het toch ook bekende mensen van internet.”
Google beaamt het beeld dat Monta schetst. De zoekmachine ziet dat 27 procent van de Nederlandse shoppers al in september begon met shoppen voor de decembermaand. Men wil profiteren van aanbiedingen (54%), zijn uitgaven spreiden (51%) en drukte vermijden (41%).
Foto: Judy Dean (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reactie
Joep
Altijd groei bij dit bedrijf. Zelfs toen het bedrijf afbrandde was er nog groei 🙂
Iets kritischer Emerce. Dit is een advertorial.