Deel dit artikel
-

Flip4new Europa’s snelst groeiend internetbedrijf

Flip4new is verkozen tot Europa’s snelstgroeiende internetbedrijf. De onderneming helpt consumenten hun tweedehands elektronica en mediadragers verkopen. De enorme toestroom van klanten leverde de hoofdprijs op.

De prijs werd uitgereikt door investeringsbank GP Bullhound, dat meerdere bedrijven onderzocht op de ontwikkeling van omzet, bereik, marketing, marktpenetratie en potentie. Het Duitse Flip4new werd verkozen tot snelste groeier.

Financiële details over de afzonderlijke inzenders werden niet gegeven. Over de top 50 werd wel gezegd dat de gezamenlijke omzet afgelopen twee jaar groeide van vierhonderd miljoen euro naar twee miljard.

Winnaar Flip4new werkt vooralsnog enkel in het thuisland en financiert het zijn activiteiten vrijwel geheel uit eigen middelen. Enkel in 2010 werden van twee kleine investeringen aangenomen.

Het bedrijf is gebouwd op een concept dat vooral in Duitsland op dit moment aan populariteit wint. In jargon wordt ernaar verwezen als re-commerce. Anders gezegd: het opkopen, oppoetsen en opnieuw in de handel brengen van tweedehands spullen. Flip4new is een van de partijen die dit faciliteert. Concurrenten zijn Momox, Wirkaufens en Rebay, dat niet door Media Markt werd gekocht.

Flip4new werkt samen met bedrijven als Saturn, Medion, eBay en Computer Universe. Die bedrijven moedigen hun klanten aan om diens tweedehands elektronica te verkopen aan de startup. Daarvoor krijgen ze contact geld.

In Nederland is het logistiek specialist Docdata die onlangs een nieuw warehouse opende dat speciaal is ingericht om retourzendingen te verwerken. De vergelijking met de Duitse partijen gaat slechts deels op. Docdata koopt niets op en werkt niet voor de eindklant, maar als retourontvanger, reparateur en herverpakker voor bijvoorbeeld Zalando.

Overigens had het prijzenfeest van GP Bullhound ook een Nederlandse tintje. De Nederlandse Annelies van der Belt won, als CEO van het Russische SUP Media, de Media Momentum Woman of the Year Award.

Klarna won de meeste prijzen, onder meer vanwege de innovativiteit van de dienst en de potentie om tot een mondiale speler uit te groeien.

Foto: Marc Samsom (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond