Deel dit artikel
-

Forrester: online landschap Europa wordt volwassen

Het online landschap van Europa wordt volwassen. Het aantal pc's en mobieltjes groeit niet, maar het aantal consumenten dat online is neemt toe. Door gewenning aan internet wordt ook webwinkelen populairder, aldus Forrester. Zweden ligt op al deze gebieden voor op de rest, Nederland bevindt zich meestal in de top-drie.

De penetratie van pc's in de Europese huiskamers is gestokt, meent Forrester Research , dat zijn onderzoek focust op de periode tussen het vierde kwartaal van 2001 en het onlangs afgesloten tweede kwartaal van 2002. In die tijdsspanne bleef het gemiddeld aantal Europese consumenten dat thuis een pc heeft met 57 procent gelijk.

Zweden telt relatief de meeste huishoudens met een pc (74 procent), gevolgd door Duitsland (66 procent). Nederland is met 65 procent een goede derde. Onderaan bungelt Spanje met 37 procent. Slechts 38 procent van de door de onderzoekers ondervraagde Europeanen heeft dit of vorig jaar een nieuwe pc aangeschaft.

Ook Forrester constateert een verzadiging van de markt voor mobiele telefoons. Het gemiddeld aantal verkochte mobieltjes groeide in de onderzochte periode van 70 naar 72 procent van de consumenten. Hier is Zweden weer koploper (84 procent) en is de penetratiegraad het laagst in Spanje. Wat verder opvalt is dat 62 procent van de Italianen thuis een pc heeft staan, terwijl 79 procent een mobieltje heeft. In 2002 en 2001 heeft 48 procent van de Europeanen een nieuw mobieltje gekocht.

Hoewel de zogeheten tech-adoptie dus stagneert, groeit het aantal Europeanen dat online is nog steeds, zo stelt Forrester. Inmiddels heeft 46 procent van hen een internetverbinding, tegen 43 procent in het laatste kwartaal van 2001. De Fransen, die op dit gebied achterlopen bij de meeste Europese landen, zijn duidelijk bezig met een inhaalslag: inmiddels is 35 procent van hen online (vergeleken met 30 procent eind 2001). Ons land is hier (achter Zweden met 71 procent) met 63 procent tweede van Europa. Dat was eind vorig jaar nog 55 procent, menen de onderzoekers.

Omdat veel Europeanen al twee jaar online zijn, voelen zij zich steeds meer thuis op het net. Dat maakt dat zij steeds vaker online winkelen, redeneert Forrester. In de onderzochte periode groeide het aantal Europeanen dat webwinkelt van 14 naar 17 procent van alle consumenten.

Eenvijfde van de Nederlanders shopt geregeld online (was eind 2001 nog 14 procent), waarmee ons land vierde is in Europa. Gedeeld koploper zijn Zweden en het Verenigd Koninkrijk (beide 29 procent). De Spanjaarden, die ook de laagste online penetratiegraad kennen (24 procent), moeten ook het webwinkelen nog ontdekken. Slechts 4 procent van hen doet dit op regelmatige basis.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond