Deel dit artikel
-

Fossil jaagt met CRM op digitale klanten

Een nieuw mondiaal CRM-pakket moet horlogemaker Fossil helpen om gericht op klanten te jagen en ze ook uit het fysieke kanaal naar online te trekken.

Concrete cijfers over zijn digitale verkopen gaf CEO Kosta Kartsotis van Fossil Group niet toen hij vorige week de resultaten over het vierde kwartaal presenteerde (PDF). Wel gaf hij aan dat de online verkopen weer met dubbele cijfers groeiden. Dat kon een omzetdaling over heel 2015 met acht procent tot 993 miljoen dollar niet voorkomen.

2015, zo blijkt, moet het jaar worden waarin Kartsotis het fundament legde voor de digitale transitie van zijn bedrijf. Een nieuwe website op Fossil.com, een nieuw CRM-pakket en plannen om in 2016 het mobiele kanaal en fulfillment te optimaliseren.

Kartsotis: “We gaan CRM-campagnes draaien met de focus op de digitale en socialmedia activiteiten van onze klanten. Om ervan te leren. Met die inzichten investeren we in nieuwe social activatieprogramma’s en instore event om het verkeer naar onze website en winkels te doen stijgen. Ook willen we onze klanten stimuleren in meer van onze productgroepen te kopen”, een horlogekoper kan op sierraden of lederwaren worden gewezen.

De CEO spreekt de juiste woorden om geloofwaardig over te komen bij investeerders. In de loop van het jaar zal hij concrete resultaten moeten geven van het rendement op zijn investeringen. Urgentie spreekt niet uit zijn woorden, realiteitszin wel.

“Klantvoorkeuren veranderen”, ook in het luxe segment “wat we zien aan de dalende bezoekcijfers van winkelcentra. Dat is uiterst belangrijk om de klant te vangen, in welk kanaal hij zich ook bevindt een unieke merkbeleving te geven die verder reikt dan zijn traditionele winkelbezoekje.”

Fossil Group heeft in de top zelfs een Chief Strategy and Digital Officer in de persoon van Greg McKelvey. Hij is afkomstig uit de consultancywereld. Bij de toelichting op de financiële jaarcijfers sprak de digitale baas ondanks het grote strategisch belang van zijn werkveld niet over zijn concrete digitale en omnichannelplannen voor komend jaar.

Een recensie van de smartwatchlijn van Fossil:

Foto: Vikramdeep Sidhu (cc)

Dit bericht is 23 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond