Deel dit artikel
-

Game-marktplaats voor bedrijven rekent af per speler

De nieuwe Nederlandse spellenmarktplaats AdsNGames wil gamemakers, adverteerders en uitgevers van sites bij elkaar brengen. De site startte deze week. Adverteerders betalen ‘per speler’ en sites en gamemakers krijgen een deel van de inkomsten.

AdsNGames laat gamemakers hun reeds gemaakte spellen aanbieden waarna die kunnen worden aangepast voor marketingacties van biedende adverteerders. Daarnaast kunnen grote site-uitgevers via AdsNGames gratis spellen op hun sites plaatsen in hun eigen vormgeving.

Site-uitgevers en -beheerders ontvangen 40 procent van de reclame-inkomsten. Gameproducenten krijgen 25 procent van die opbrengsten.

Het bedrijfsmodel van AdsNGames draait om het 'cost per player'-principe. Daarbij betaalt de adverteerder alleen voor advertenties in spellen die ook daadwerkelijk zijn gespeeld. Dit tarief verschilt per site waarop de spellen zijn gepubliceerd.

Games-adverteren voor kleine bedrijven

Volgens initiatiefnemer Mark-Jan Hozee, van SpinDokters, maakt het model in game-advertising ook betaalbaar voor bedrijven met weinig budget. Ze kunnen zelf aangeven voor welke demografische doelgroepen ze willen adverteren en hoeveel geld ze daarmee kwijt willen zijn. Adverteerders kunnen zelf hun logo's en ander beeldmateriaal uploaden. Daar kunnen spelontwikkelaars dan vervolgens mee aan de slag.

"Ingame-advertising was eerst alleen binnen het bereik van de grote merken, maar met ons platform kan dat voor elk merk en voor elk budget", aldus Hozee. "Lang niet alle bedrijven kunnen speciaal een branded game laten ontwikkelen. Dat kost nog altijd veel geld. AdsNGames moet voor hen een oplossing bieden. Als bijvoorbeeld een rijschoolhouder een racespel wil met zijn beeldmateriaal erin, dan zou hij ook op AdsNGames terecht kunnen."

Spellen van de plank

De site, gestart door onder meer Mark-Jan Hozee en Slavomir Ossowski, richt zich op een internationaal publiek. AdsNGames bevat vooral zogeheten casual games (schermafbeeldingen), vooral in Flash. Dit zijn vaak geen al te grote spellen die niet moeilijk zijn om te leren.

Onder de eerste aangeboden spellen op AdsNGames zijn enkele actie-, avonturen- en platformspellen, een race-game, meerdere 'braintrainingen' en puzzels.

"Gamebouwers hebben best veel eerder gemaakte spellen die alleen maar op de plank liggen. Het is zonde dat daar vaak niks meer mee gebeurt, terwijl ze heel geschikt zijn om om te bouwen voor een ander bedrijf", zegt Hozee.

De site heeft een eigen API voor gameproducenten. AdsNGames bevindt zich nog in de beta-fase. De officiële lancering volgt in september.

Deel dit bericht

2 Reacties

Joost Schravendeel

Ben benieuwd. Ik wil hier wel mee gaan experimenteren. Ben benieuwd naar het aanbod games en de hoeveelheid adverteerders na de start.

Vincent Heidinga

Interessant en leuk concept! Ik schrijf me in als publisher.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond