Deel dit artikel
-

Gemaknet gaat boodschappen thuis bezorgen

Binnenkort komt er in Nederland een nieuwe bezorgservice voor online bestelde boodschappen. Consumenten kunnen op de site gemaknet.nl hun dagelijkse boodschappen bestellen en deze thuis laten bezorgen. Gemaknet wil hiervoor samen gaan werken met lokale supermarkten.

Het bedrijf is een jaar geleden opgericht door Rogier Arntz en Erik Crezée. Zij bedachten het volgens hen unieke idee om samen met lokale ondernemers via internet bestelde boodschappen thuis te laten bezorgen. Gemaknet verzorgt de site en het doorgeven van de bestellingen, de lokale supermarkteigenaar zorgt voor de producten en de bezorging.

Vanaf 7 juni is het voor mensen uit Capelle aan de IJssel mogelijk om van de service van Gemaknet gebruik te maken. Hiervoor is een overeenkomst gesloten met een supermarkt van C1000. Aan het eind van dit jaar wil het bedrijf samenwerken met maximaal tien ondernemers, verspreid over heel Nederland. Rogier Arntz: "We kijken naar gebieden die voor ons interessant zijn. Daarvoor wordt gekeken naar het inkomen, de internetpenetratie en dergelijke van de bewoners. Vervolgens gaan we op zoek naar een sterke ondernemer die met ons samen kan werken. We hebben voor een rustige aanpak gekozen, omdat we eerst goed willen kijken hoe het proces gaat verlopen", aldus de mede-oprichter. Aan het eind van 2002 verwacht Gemaknet in vijftig steden actief te zijn.

Consumenten kunnen vrijwel alle productsoorten bestellen die in de supermarkt te vinden zijn, behalve verse waren. Volgens Arntz is daar een goede reden voor: "Mensen willen nog steeds graag naar de supermarkt en hun eigen verse voedsel kopen. Dat gaan wij dus ook niet bezorgen. Wij zorgen er alleen voor dat mensen niet meer met volle boodschappentassen hoeven te gaan sjouwen." Bezorgen kost de klant F 4,95 per keer, voor minimaal 75 gulden aan boodschappen. Bestellingen boven de 150 gulden worden gratis thuisbezorgd.

Met behulp van draagbare pinapparaten wordt direct aan de bezorger betaald. "We laten bezorgers niet met geld over straat gaan. Je ziet dat bijvoorbeeld pizzabezorgers vaak worden overvallen en dat risico willen wij niet nemen. En omdat mensen weinig vertrouwen hebben in het betalen via internet, hebben we gekozen voor het betalen met de pin-pas", aldus Rogier Arntz.

Vorig jaar startte een dergelijk project onder de naam Boodschappenlijn.nl. Samen met PTT Pakketpost en supermarktgroep Laurus wilde Boodschappenlijn online bestelde producten uit het aanbod van onder meer Edah, Konmar en Super de Boer binnen 48 uur thuisbezorgen. Het werd echter geen succes en Boodschappenlijn ging afgelopen december failliet .

Zieook: Opinieartikel over online supermarkten, door Hendrik-Jan van Dijk van Explainer DC.

Deel dit bericht

9 Reacties

Edwin Verlaek

Na het lezen van het bericht over Gemaknet heb ik de site bezocht. Wat ik niet begrijp is dat er telkens weer mensen van buiten het supermarktkanaal zijn die kosten wat het kost zonodig een on-line besteldienst willen opzetten. Wie gaat dit in godsnaam betalen ?De kosten kunnen niet worden terugverdiend aan de bezorgkosten van 4,95, en boven de 150,- aan boodschappen worden er zelfs helemaal geen kosten berekend. De winstmarges op kruideniersartikelen zijn marginaal, en het bestellen van (winstgevende) vers producten is bij Gemaknet niet mogelijk. Het assortiment bestaat uit 700 artikelen, terwijl de gemiddelde supermarkt een assortiment van 12000 tot 20000 artikelen heeft.Gemaknet geeft aan dat de service beschikbaar is voor iedere zelfstandige ondernemer, echter hoe komt men aan de prijzen op de site? Niet iedere supermarkt heeft hetzelfde assortiment en dezelfde prijstelling. Verder kan door het bestellen van een groter kwantum korting worden verkregen. Met andere woorden: de klant die via internet een bestelling doet zal andere prijzen op de kassabon zien staan dan wanneer dezelfde artikelen in de winkel worden gekocht. Hoe wil de winkelier dit aan zijn klanten uileggen ? Als ik dan ook nog op thuisboodschappendoen.nl bekijk hoe Albert Heijn aan het oprukken is met de bezorgdienst, waar men de keuze uit ruim 7000 artikelen heeft, voorzie voor Gemaknet hetzelfde lot als de boodschappenlijn.

Nathalie Soeteman

In Sp!ts wil ik aandacht besteden aan de mogelijkheden om online boodschappen te doen. Wie heeft wel eens een bestelling geplaatst bij een internetsupermarkt? Als jij zo iemand bent, zou ik je dan een paar vragen mogen stellen voor mijn artikel? Ik hoop snel van je te horen.Met viendelijke groet,Nathalie Soeteman

A Heijn

Hahah,wat ziet dat er vreselijk knullig uit. Vergeten jullie niet eerst een kwaliteitsmerkje te bouwen, jongens? Da's best handig als je mensen wilt overhalen geld aan je over te maken.

Andy

Het zou toch leuk zijn als er eens een "nieuw" concept gelanceerd wordt, wat wel succesvol is… toch ? Jongens van gemaknet; maak er een succes van. Mijn advies: blijf geloven dat wonderen de wereld nog niet uit zijn. Makkelijk zal het namelijk niet worden.

Herman Kuipers

Zou nou niemand het door hebben, zonder offline activiteiten overleef je niet als internetaanbiederaan de consument.A.H. heeft een naam opgebouwd en vertrouwen weet je wat dat heeft gekost?Ga dat bedrag investeren en dan prraten we verder over Gemaknet.

H. Vermeijden

Beste Andy, Het geloven in wonderen is niet meer van deze tijd.Of heb ik iets gemist en zijn de Jehova's online gegaan ? PSWeleens van Webvan gehoord ?De enige online kruideniers die het mischien gaan halen zijn de jongens die voor het internet ook al in die handel zaten. Het is veel te specialisties en de aanloop kosten voor de "nieuwe" zijn veel te hoog !

Hoogoord

Waarom heeft Emerce niet gemeld dat dit bedrijf failliet is? Las ik op http://www.365.nl en http://www.hyped.nl .Is het ook echt zo? Site is sowieso down.

Junior

[reactie op artikel uit Mei 2001] Tja. als je het dan doet doe het dan helemaal goed. Samen met de Rabobank bijvoorbeeld die heb ik begrepen geld thuis gaat bezorgen. Tegen de allezins redelijke kosten van 4 a 5 euro! Laat partijen convergeren en evenals de mogelijkheid bij supermarkten pinnen bij afrekening. Dat scheelt met name mindervalide en minder mobiele mensen in Nederland een hoop kosten en voor het verschil worden de boodschappen nu thuis bezorgd. Een belangrijke aanpassing aan het business model lijkt mij.

Fred

Zonder offline activiteiten kan een online supermarkt simpelweg niet bestaan. Maar Maxfoodmarket probeer het gewoon voor de zoveelste keer want nooit geschoten is altijd mis.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond