Deel dit artikel
-

Google Benelux gaat harder trekken aan YouTube Music

Blijkbaar zit er volop muziek in YouTube, want het bedrijf zoekt voor het kantoor in Nederland een ‘manager partnerships’ voor YouTube Music.

De positie is niet alleen bedoeld voor de Benelux, maar ook voor Scandinavië. De nadruk lijkt echter te liggen op de Benelux. Kandidaten moeten ervaring hebben met het afsluiten van muzieklicenties. Ook wordt verwacht dat de kandidaat ‘commerciële videostrategieën’ met partners ontwikkelt.

Volgens woordvoerster Tineke Meijerman gaat het min of meer om een aanvullende positie. Jelle-Jan Bruinsma heeft als manager content partnerships reeds contact met de muziekbranche, maar krijgt het steeds drukker. “We zien tot onze vreugde dat labels als Armada en Spinnin Records YouTube met groot succes gebruiken.”

De verstandhouding tussen de muziekindustrie en YouTube was lange tijd zeer slecht. In de VS werd een vier jaar durende loopgravenoorlog gevoerd met onafhankelijke muziekuitgevers, maar in 2011 werd de strijdbijl begraven en kwam er alsnog een contract met de National Music Publishers Association. Het videoplatform deelt tegenwoordig standaard de advertentie-opbrengsten met artiesten.

Muziek wordt steeds belangrijker voor YouTube. Zo werd dit weekend wederom het Amerikaanse Lollapalooza festival live uitgezonden. En louter dankzij de You Tube-video van zijn muzikale ode aan Hengelo scoorde de Surinaamse Tukker Jeffrey Spalburgs deze zomer een dikke hit. Snoop Doggs reggae-alter ego Snoop Lion maakte een dezer dagen een single met de Luigiano Paals nadat hij de Nederlandse zanger had ontdekt op YouTube.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond