‘Google plant social gaming netwerk’

Google is in gesprek met Playdom, Electronic Arts en Zynga om de basis te leggen voor een game-onderdeel van een eigen sociaal netwerk. Google nam eerder nog een financieel belang in Zynga, bekend van onder meer de populaire Facebook-spellen FarmVille en Mafia Wars.
Dat blijkt uit gesprekken met bronnen waarover The Wall Street Journal publiceert.
Eerder waarde het gerucht rond als zou het bedrijf tegen eind 2010 een Facebook-kloon willen uitbrengen onder de naam Google Me, maar verder dan meldingen uit indirecte bronnen gingen die indicaties niet.
Op dit moment lijkt Google het gaming-onderdeel neer te willen zetten van de Facebook-concurrent. Het zou in gesprekken zijn met developers om games aan te bieden op een nieuwe dienst die in ontwikkeling is.
In een interview met The Wall Street Journal liet CEO van Google, Eric Schmidt nog weten dat de wereld niet nog ‘een exacte kopie van Facebook’ nodig heeft. Hij ontkende echter niet zelf bezig te zijn met de ontwikkeling van een sociaal netwerk waarin sociale games worden geïntegreerd.
Met het financiële belang in Zynga, probeert Google een stukje van de gebruikers en het advertentiegeld uit de sociale netwerkhoek te pakken te krijgen. In dit veld domineren spelers als Facebook en Twitter. Wanneer Google zich hierin zou mengen, zouden deelopers van social games minder afhankelijk zijn van de grote social gaming-speler Facebook. Social games zijn een manier om de consument via verschillende platformen te bereiken.
Binnen de spellen van Zynga kunnen gebruikers op Facebook voor virtuele goederen en diensten betalen met Facebook Credits. Hierbij gaat 30 procent van de opbrengsten rechtstreeks naar Facebook. Inmiddels is het niet meer mogelijk om op het sociale netwerk op een andere manier af te rekenen.
Facebook-gebruikers gaven in 2009 naar schatting zo’n 150 miljoen dollar uit aan objecten om spelletjes via de profielensite te kunnen spelen. Het spel Farmville heeft op Facebook alleen al dagelijks 80 miljoen actieve spelers. Die casual gamers gaven via Facebook vorig jaar tussen de 30 en 50 miljoen dollar uit om hun spel(ervaring) op te waarderen.
Google verdiept zich vanuit sociologisch én designperspectief zichtbaar met veel energie in de vraag hoe sociale netwerken functioneren. Of en, zo ja, wanneer het daadwerkelijk een eigen alternatief voor Facebook publiceert is niet bekend.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond