‘Google Shopping verliest aan waarde’

Prijsvergelijkers en Google Shopping zitten in een glijvlucht omlaag als favoriet middel van de consument om vooronderzoek te doen bij online aankopen. Social apps en video zijn de nieuwe lievelingen.
Duitse cijfers van meetinstantie Statista geven aan dat de consument zich bij e-commerce anders gaat gedragen. Het oriëntatieproces verandert. Niet langer gaat men automatisch naar een zoekmachine om te zoeken. De tips van persoonlijk bekenden, specialisten en merken op social media krijgen steeds meer waardering.
Geen zeventig maar zestig procent van de respondenten zegt bij de peiling dat ze eerst naar Google Shopping gaan om een product te onderzoeken. Daarmee is het nog steeds de grootste, maar de afname in twaalf maanden is wezenlijk. Hetzelfde geldt ook voor prijsvergelijkers, die hun aantrekkingskracht zagen afnemen van 33 naar 28 procent.
Social app stegen daarentegen van tien naar zeventien procent en video-apps van vijftien naar negentien.
Voor webwinkels betekent dit dat ze hun marketingpraktijk opnieuw tegen het licht moeten houden. Ze kunnen niet meer automatisch Google-verkeer kopen en zeker weten dat ze de bulk van het verkeer vangen. Ze moeten hun aandacht, net zoals de consument doet, versplinteren over meer, andere kanalen.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond