Deel dit artikel
-

Google voelt pijn mediabedrijven

Het Media and Money-congres van Dow Jones en Nielsen stond onvermijdelijk in het teken van de geldcrisis. Digitale media lijken de beste overlevingskansen te hebben.

Na de huizencrisis en afnemende bedrijfsbestedingen moet de ergste pijn voor de media nog komen volgens Jessica Reif-Cohen. “We zien nu pas het begin van een consumentenrecessie”, zei de Merrill Lynch-analiste op het congres in New York. Viacom en CBS brachten al winstwaarschuwingen uit. “Er zullen winnaars en verliezers zijn.”

Mediakopstukken bespraken in een paneldiscussie hoe ze het hoofd boven water kunnen houden. “Het is goed om Omni te zijn”, zei Wenda Harris Millard, hoofd media en co-CEO van Martha Stewart Living Omnimedia. “Ik ben blij dat ik in verschillende zandbakken kan meespelen en niet van één medium afhankelijk ben.”

Time Inc’s executive VP John Squires voelde zich blijkbaar aangesproken. “Wij zijn niet zo afhankelijk van reclame als andere mediabedrijven”, zei Squires, die rekent op “een behoorlijk moeilijke advertentiemarkt voor minstens het komende jaar”.

Abonnementen zouden Time Inc’s redding zijn. “Als we met ons merk de band met de consument behouden, over alle platformen heen, zijn onze kansen goed als we uit de recessie komen”, aldus Squires. “Tijdschriften hebben blijvende kwaliteiten waar consumenten voor willen betalen.”

Helaas voorspellen media-analisten alleen maar verdere neergang voor drukwerk. Google daarentegen blijft ook dit jaar met dubbele cijfers groeien. “Het gaat ons goed voor zover het onze partners goed gaat”, zei David Eun, VP voor de contentpartners bij Google en YouTube. “Als zij het moeilijk hebben, voelen wij hun pijn ook.”

Eun benadrukte dat Google een technologiebedrijf is. “We hebben of produceren geen eigen content. We hebben distributie en tools waarmee we onze partners helpen inkomsten te genereren.” Google slaagt er zelf echter nog onvoldoende in YouTube’s 330 miljoen unieke bezoekers in inkomsten om te zetten. “Het is nog erg vroeg”, zei Eun over webvideo. Google blijft experimenteren met advertentievormen.

Wenda Harris Millard omschrijft de huidige fase in de mediabranche als “my space is your space”. De grenzen vervagen. Reclamebureaus nemen technologiebedrijven over. Uitgevers nemen interactieve bureaus over. “Je kunt jezelf herdefiniëren en alles doen wat je wilt. Het is een tijdperk met enorme kansen. De vraag is wat je bent als de muziek stopt en een aantal stoelen weg is.”

Foto: Peter Verkooijen (c)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond