Deel dit artikel
-

Google wipt adverteerders uit Shopping

Nederlandse adverteerders die geen goede productfeed aanleveren aan productvergelijker Shopping zien hun advertenties binnenkort niet meer verschijnen bij de zoekresultaten.

Dat laat Google Nederland nog maar eens een keer weten aan de AdWordsspecialisten bij e-commerbedrijven of hun ingehuurde SEA-krachten. De strengere handhaving vindt al plaats in grote landen als Amerika, Duitsland, Engeland en Frankrijk. Nu zijn ook de andere Europese landen aan de beurt.

Foto’s met hogere resolutie, prijsstelling in euro’s en de optie om ouderwetse en energiezuinige producten gericht te kunnen beschrijven. Dat zijn een aantal van de nieuwe elementen die niet meer optioneel zijn.

Google zegt: “Met ingang van november worden alle aanbiedingen die niet aan de vereisten voldoen afgewezen en dus niet meer in advertenties met productvermeldingen weergegeven.”

Productfeeds zijn de bouwstenen voor productenzoeker Google Shopping. Van ieder product moeten alle denkbare kenmerken worden beschreven. Prijs, afmetingen, kleur en materialen zijn slechts enkele voorbeelden. Hoe beter de aangeleverde data, hoe beter de resultaten die zoekmachine uitserveert.

In Nederland is Shopping sinds februari van dit jaar onderdeel van AdWords. Tot dat moment was het jarenlang een aparte, gratis dienst waar winkeliers hun handelswaar konden uitventen. Nu betalen ze voor opname in de reclame-index.

*) Expert Jacques van der Wilt schreef in Emerce Topics de volgende bijdragen:

Foto: Neil Bird (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond