Deel dit artikel
-

Googles CPA-advertentiemodel vergt andere instelling

Google begint met de advertentiedienst ‘betalen per aangebrachte klant of omzet’, maar adverteerders blijken daar nog niet goed op te zijn voorbereid. Thomas Joosten doet voor Emerce verslag van het Affiliate Congres in Miami.

Tijdens een panelinterview met Rob Kniaz, product manager van Googles CPA-product, en Mark Papia, vanuit Fox Interactive actief voor zusterbedrijf MySpace, ging het voornamelijk over Googles wereldwijde introductie van Cost Per Action-model aan hand van de betatest.

Gefaseerde invoering CPA

Googles affiliateproduct, waar tot nu toe aan werd gerefereerd als het Google CPA-model, is volgens Rob Kniaz in het leven geroepen om drie dingen te doen:

  1. antwoorden op de vraag van adverteerders om pér nieuwe verkoop of klant te vergoeden,
  2. een groter bereik in content en/of advertenties te bieden,
  3. gebruikers een betere internetervaring te bieden.

Kniaz benadrukt dat affiliates het beste kunnen beginnen door de traditionele Adsense-advertorials te plaatsen op basis van betaling per click. Dat is eenvoudig en laagdrempelig. Dan kunnen ze ook advertenties krijgen waar ze per nieuwe klant of verkoop inkomsten uit krijgen. Zodra je een stap verder wilt, kan je zelf kiezen welke adverteerders en of producten je wilt toevoegen.

Hij wilde niet kwijt hoeveel affiliates en adverteerders er al meedoen wereldwijd. Maar hij moest wel lachen toen ik zei dat er zich "as we speak" honderden aanmelden. Ik heb ook nog nagekeken waarom ik zelf geen toegang had tot 'referrals'. De reden daarvoor is dat Google het systeem gefaseerd invoert. Eerst krijgen de sites die grote volumes verkeer hebben toegang. In de komende weken zal iedereen met een Adsense-account affiliatedeals van Google kunnen plaatsen.

Op de vraag hoe hij de concurrentie ziet, geeft hij aan dat veel netwerken zo'n diversiteit aan advertentiemogelijkheden bieden die Google niet heeft, dat er ruimte genoeg op de markt is. Het is aan de netwerken om zich te onderscheiden met specifieke diensten die voor Google niet interessant zijn.

Google zal voorlopig nog 'scripts' gebruiken en de views meten waardoor ze op basis van een effectieve CPM kunnen optimaliseren. De beste adverteerders zullen automatisch goede posities krijgen. Een belangrijke leerervaring voor hem was namelijk de interface zó maken dat adverteerders hun best gaan doen om de resultaten te verbeteren. Bij een klikvergoeding (eCPM) moet de adverteerder zelf ervoor zorgen dat AdWords voldoende oplevert. Bij CPA loopt de adverteerder dat risico niet.

Zorgen van adverteerders en affiliates

Drie onderwerpen komen bovendrijven waar zowel affiliates als adverteerders mee bezig zijn.

  1. Datafeeds: overzichten met productinformatie die affiliates kunnen integreren in hun websites.
  2. Seo en affiliatelinks: affiliates kunnen bijdragen aan een hogere positie voor keywords in de search engines.
  3. Ondersteuning en advies om programma´s goed te laten lopen.

In een rondetafeldiscussie licht Asif Malik, CEO van GoldenCAN toe hoe zijn bedrijf alle productfeeds van diverse partijen samenvoegt en aanbiedt aan affiliates. Het blijkt echter dat adverteerders moeite hebben om deze productoverzichten aan te passen. Een simpel voorbeeld: productafbeeldingen zijn meestal te klein, en moeilijk om op grote schaal direct aan te passen.

Zowel Kristopher Jones van Pepperjam.com als Chris Kramer, Media Director NetExponent, besteden uitgebreid aandacht aan het effect dat affiliates hebben op zoekmachineoptimalisatie. Links van affiliatemarketing tellen minder zwaar mee dan natuurlijke links waar geen affiliate code aanhangen. Het vereist nogal wat kennis om op juiste manier hiermee om te gaan. Maar het wel duidelijk dat je met partners moet samenwerken die verstand van zaken hebben.

Over het laatste punt merk je dat met name de menselijke kant – zowel de relatie als de proactieve ondersteuning om websites/nieuwsbrieven succesvol te maken – doorslaggevend is in de keuze met wie je zaken doet. Het menselijke aspect is ook moeilijker te automatiseren en daar zit bij veel netwerken een grote toegevoegde waarde.

Ik veronderstel dat, als ik hier volgend jaar weer ben, het aantal netwerken aanzienlijk zal zijn afgenomen en adverteerders prominenter aanwezig zijn om hun eigen programma´s in Google te promoten. En hopelijk vergeet Paris Hilton haar afspraakje met deze Emerce-blogger in The Mansion dan níet.

*) Thomas Joosten is oprichter en eigenaar van affiliate marketingbedrijf M4N. Op verzoek van Emerce doet hij verslag van de Affiliate Summit Conference in Miami (VS).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond