Deel dit artikel
-

Gratis Ning-tijdperk is voorbij

De sociale netwerk-dienst voor verenigingen, bedrijven en ad hoc organisaties Ning heft zijn gratis product op. Groepen met een gratis account moeten of vertrekken of overstappen naar een betaalde versie. Ook ontslaat het twee jaar oude bedrijf 40 procent van zijn werknemers.

De kersverse CEO Jason Rosenthal maakte de beslissing bekend. Hoe het zit met eventuele migratiemogelijkheden, daarover is nog niks bekend. Binnen drie maanden wordt de nieuwe strategie doorgevoerd en de nieuwe versie van Ning live gezet.

De community achter Ning, bestaat voornamelijk uit niche-netwerken. Hoewel het bedrijf de afgelopen jaren miljoenen aan investeringen wist op te halen, lijkt het niet te kunnen leven van advertenties en een deel aan betaalde accounts.

In een jaar oud interview met Business Insider liet de voormalig CEO Gina Biachini nog weten dat er ondanks de somber aandoende vooruitzichten toch genoeg reuring is op het platform. Van de 1 miljoen sociale netwerken kenden toentertijd 200.000 een dagelijkse activiteit. In totaal waren er een jaar geleden 22 miljoen geregistreerde gebruikers. Qua pageviews ging het Ning ook niet heel slecht af: in maart 2009 was er sprake van 2,7 miljard pageviews van 70 miljoen unieke IP-adressen.

Interessanter is dat op dat moment van de 200.000 netwerken, 12.000 betaalden voor een van de premium aanvullende diensten, waarbij gemiddeld 55 dollar per maand werd gespendeerd.

Het blog Readwriteweb verzamelde alvast een lijst van gratis alternatieven voor clubs en bedrijven die hun netwerk elders willen huisvesten.

Deel dit bericht

3 Reacties

Jonathan Marks

Getting my stuff off Ning as fast as possible. Lost all trust in these guys. Reminds me of Canon who offered to host photos from my 30D and they closed everything down telling people to get their stuff off or lose it. I don't want to be locked into a system when it is not clear what Ning are doing next and we have to learn strategies from an internal memo. If they are not clear about "free", how will they be clear about paid services. I don't care about the content I have on Ning, it is backed up, its the metadata that I am going to lose. Never again Ning.

Ronald

Kleine aanvulling: NING bestaat al sinds 2005.

Luc

Erg jammer. Ze kunnen ook hun e-commerce offer aanscherpen.Dit is vrij radicaal. Wie kent er goede alternatieven? Museummarketing.org beraadt zich over de te volgen koers. Onlangs nog wonnen we nog "Best of the Web at Museums and the Web 2010." met onze Ning website. http://conference.archimuse.com/forum/congratulations_mw2010_best_web_winners   

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond