Groei aantal webshops Philips stagneert

De uitrol van Philips’ eigen webwinkels in het buitenland staat stil. Afgelopen kwartaal verschenen er geen nieuwe filialen. Het bedrijf bezint zich op de volgende stappen. Offline daarentegen boekt het 10 procent groei.
Vanochtend publiceerde Philips de financiële resultaten over het derde kwartaal van 2010.
Het bedrijf laat duidelijk zien waar het groei verwacht, zoals in de opkomende landen, de Licht-divisie en producten die aan opkomende middenklasses en vergrijzing zijn gerelateerd. Duurzame ontwikkeling staat hierin centraal. Het kwartaalverslag rept echter met geen woord over de distributiekanalen en, meer in het bijzonder, de wijze waarop het zich via internet een deel van het verkoopkanaal toe-eigent.
Een blik op Shop.philips.com leert dat het aantal shops in de afgelopen maanden ongewijzigd is gebleven. Philips exploiteert nog steeds 12 webwinkels in 11 landen, net als drie maanden geleden. Daar staat tegenover dat het aantal shops anderhalf jaar geleden nog maar op 4 stond. Er is zichtbaar een actief expansiebeleid gevoerd.
Philips bezint zich momenteel op de positie van de webwinkels. Die suggestie wekt althans het onderzoek dat Metrixlab bij de Philips-shops uitvoert. Bezoekers van de webwinkels wordt gevraagd waarom ze de site bezoeken, of ze vonden wat ze verwachtten, wat ze missen en welke sites vergelijkbaar maar beter zijn.
Nagenoeg alle eshops van Philips bevinden zich in Europa, op drie na: Zuid-Korea, Rusland en Amerika.
In opkomende landen als China, India en Brazilië opende Philips afgelopen kwartaal nog meer winkels onder eigen merk. Daarbij gaat het echter niet om digitale maar om bakstenen winkels.
Het Philips-concern boekte in het derde kwartaal van 2010 een omzet van 6,2 miljard euro. Dat is 10 procent meer dan in dezelfde periode een jaar geleden. De nettowinst verdrievoudigde tot 524 miljoen euro.
De waarde van het merk Philips steeg, volgens het bedrijf zelf, van 4,4 miljard euro in 2004 naar 8,7 miljard euro in 2010.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Johan Schaap
Zolang Philips niet de duidelijke keuze maakt het online kanaal serieus te omarmen kunnen ze ook beter stoppen. Als je geen concurrerende prijzen wil hanteren uit angst voor kanaalconflicten heeft een online winkel zin weinig. Als je niet fors inzet op het inkopen van traffic, gaat je shop nooit vliegen. Je kunt dit simpelweg niet half doen.
17 laptop
There are some fascinating closing dates on this article but I don’t know if I see all of them heart to heart. There’s some validity however I’ll take hold opinion until I look into it further. Good article , thanks and we wish more! Added to FeedBurner as effectively