Deel dit artikel
-

‘Groei slimme luidsprekers spectaculair’

De markt voor slimme luidsprekers is afgelopen jaar met 279 procent gegroeid. Alleen DVD spelers en tablets maakten eerder zo’n sterke groei door. Dat concludeerden Steve Koenig en Lesley Rohrbaugh van de Consumer Technology Association aan de vooravond van de CES in Las Vegas.

Ook voor 2018 blijft deze categorie groeien, met 93 procent, naar 1,3 miljard dollar voor de Amerikaanse markt. Komend jaar verwacht de CTA dat er minstens 43 miljoen exemplaren worden verscheept. Vorig jaar ging het om ‘slechts’ 27 miljoen stuks.

Zoals elk jaar presenteerde CTA zondag de marktcijfers voor de Amerikaanse markt voor consumentenelektronica.

In zijn geheel staat die markt er goed voor. Hardwareverkoop in de VS levert dit jaar zo’n 351 miljard dollar op, tegen 339 miljard vorig jaar. Er worden zeker 621 miljoen exemplaren verscheept.

Voor veel categorieën wordt in 2018 groei verwacht. Na slimme luidsprekers kent vooral Smart Home een duidelijke groeispurt, maar drones en VR komen niet verder dan 18 procent groei. Streamingdiensten kennen dit jaar een groei van 35 procent met een verwachte omzet van 19,5 miljard dollar.

Een categorie die duidelijk op zijn retour is zijn wearables. CTA verwacht niet meer dan 1 procent groei, met een omzet van 6,5 miljard dollar. Dan doen breedbeeld televisies het met 14 procent groei toch beter. Dit jaar komen fabrikanten vooral met grote OLED schermen.

CTA verwacht veel van de komst van 5G-netwerken, vooral in relatie tot zelfrijdende auto’s. Bedrijven als Samsung, Verizon, Intel, Qualcomm en anderen leveren vanaf dit jaar apparatuur waarmee de opvolger van 4G gerealiseerd moet worden. Maar concrete toepassingen zijn nog ver weg, zo zal in-vehicle tech dit jaar maar bescheiden groeien.

Dit bericht is 53 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond