“Grotere waardering voor Nederlandse merken”

De waardering onder consumenten voor 'oer-Hollandse' merken als Appelsientje en Douwe Egberts is weer gestegen. Dit constateert marketing communicatiebureau DDB Amsterdam. Fabrikanten van luxe goederen en diensten liggen minder goed in de markt.
De conclusies komen uit een tweejaarlijks onderzoek dat DDB in 26 landen houdt. DDB is onderdeel van Omnicom, een van de grote communicatieconcerns in de wereld. Aan het onderzoek doen minimaal achthonderd mensen mee. Per land worden meer dan tweehonderd merken onderzocht, in Nederland waren dat er 450.
Vooral merken die voorzien in primaire levensbehoeften krijgen het grootste vertrouwen van de Nederlandse consument, constateert DDB. “In tijden van economische recessie en maatschappelijke onzekerheid grijpen mensen terug op tastbare producten van eigen bodem”, verklaart Herberth Samsom, directeur van DDB Amsterdam, de uitkomsten. Amerikaanse supermerken van weleer hebben volgens hem hun glans verloren, terwijl lokale voedingsfabrikanten juist op veel steun kunnen rekenen.
Luxemerken zoals Calvin Klein en Diesel hebben het na de jaren negentig, waarin het economisch goed ging, moeilijker gekregen, aldus Samson. Wel is er vertouwen in het herstel van de diensteneconomie. “Banken, verzekeraars en andere dienstverleners boeten aan populariteit in maar hebben nog wel de beste kaarten om de oer-Hollandse merken van de troon te stoten”, aldus DDB Amsterdam. “Kennelijk zien consumenten wel kansen voor herstel, maar hebben anti-Amerikanisme, economische recessie en maatschappelijke onrust nu de meeste invloed op het consumentenvertrouwen.
DDB Amsterdam is onderdeel van Omnicom en behoort daarmee tot het grootste communicatieconcern in de wereld. Iedere twee jaar doet DDB internationaal onderzoek naar de consumentenwaardering van merken. In totaal wordt het onderzoek in 26 landen uitgevoerd onder minimaal 800 respondenten. Per land worden meer dan 200 merken onderzocht. In Nederland lopen 450 merken mee in het onderzoek. Het onderzoek heet Brand Magnetism omdat het de magnetische kracht van merken blootlegt.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond