Deel dit artikel
-

Groupon: bier en manicures met korting

[Column] Er is op een bepaald moment altijd een aantal bedrijven die de aandacht van de grote techblogs volledig opslurpen. Dit jaar zijn dat Twitter, Facebook en Foursquare. Iedere scheet is nieuws. Tussen deze gevestigde namen is een belangrijke nieuwkomer opgestaan, de laatste talk of Silicon Valley. Een oud idee in een nieuw jasje, waar volgens analisten héél veel centen te verdienen zijn.

De startup heet Groupon. Groupon staat voor "group coupon", een kortingscoupon op producten die pas geldig wordt als een grote groep er gebruik van maakt. Elke dag is er een "Deal of the Day" in honderden steden wereldwijd. Wie gebruik maakt van zo’n deal krijgt korting op producten, diensten of abonnementen van een lokale ondernemer. Groupon maakt haar aandeelhouders blij door een commissie te pakken.

Het systeem werkt zo goed omdat je afhankelijk bent van anderen voor je korting. Je krijgt namelijk pas korting op, bijvoorbeeld, een avondje bowlen als een paar honderd andere mensen óók beloven langs te gaan bij de bowlingbaan in kwestie – anders krijgt niemand korting.

Hierdoor ontstaat een incentive om de deal te delen met vrienden en familie. Het gevolg is dat leden van Groupon vrienden en familie en masse spammen via e-mail of sociale netwerksites. En dat is onbetaalbare gratis reclame.

De combinatie goede kortingsdeals en het sociale web zorgt ervoor dat Groupon met weinig kosten zéér veel geld verdient. Het bedrijf is minder dan twee jaar oud en gaat dit jaar waarschijnlijk al 500 miljoen dollar omzetten. Waar het Twitter en Facebook jaren kostte om winstgevend te worden, was Groupon dat direct.

Behalve het aantal Russische investeerders en angel investors dat zich oplijnt voor het garageboxkantoor, is er nog een andere belangrijke indicator voor toekomstig succes: het aantal klonen dat opstaat. En naar die maatstaf is het vertrouwen in het concept van Groupon ongeëvenaard. Overal in Europa kun je Groupon-imitators vinden. In China zijn er op dit moment tussen de 100 en 200 Groupon-klonen actief, waarvan sommigen al behoorlijke geldinjecties hebben gekregen van investeerders. En in thuisland Amerika starten er een aantal nieuwe Groupon-klonen per week.

Wie snel rijk wil worden begint zijn eigen dealsite. Groupon richt zich namelijk louter op de gemene deler: de ene dag is er korting op bier, de volgende dag op manicures. Er is nog genoeg ruimte voor horeca, luxeartikelen en uitjes. Analisten schatten de potentiële markt op vijf miljard dollar per jaar. Waar wacht u op?

Deel dit bericht

7 Reacties

Pieter

Dat garageboxkantoor mag dan wel heel erg ruim zijn, Groupon heeft 900 man in dienst.  Ongelooflijk dat die gasten het zo snel uit de grond gestampt hebben!

Stijn Kruijssen

Eindelijk een keer een start-up die veel media-aandacht krijgt EN gewoon een degelijk businessmodel heeft. Geen bullsh*t-bingo maar gewoon geld verdienen vanaf het begin, respect. PS: Redactie, misschien is het censureren van het woord s h i t een beetje te kleuterjufferig?

Martijn

Ikzelf heb al een paar keer iets gekocht op Groupon, met succes. Een geweldig concept. Het Nederlandse antwoord Groupdeal.nl is overigens ook goed te noemen. Een frisse site met goede Amsterdamse deals.

Bjorn

Dat kortingsconcepten populair zijn en/of worden is te zien aan het aantal start-ups in deze markt. Zo ook het kortingsconcept voor restaurants http://www.kortingstafel.nl. Een zeer helder kortingsconcept voor de restaurantsector. Gratis reserveren voor restaurantbezoekers, en restaurateurs kunnen hun laatste tafels bezetten door een stukje korting te geven.

M Brinkman

Het concept en idee an sich is niet nieuw, wel in een verfrissend jasje gestoken. Perfecte start-up in deze moderne, online tijd.

Anne

Let op bij het kopen van een voucher bij Groupon citydeal Nederland! Aanbiedingen blijken vaak fout weergegeven en als je geen voucher ontvangt is de klantenservice slecht te bereiken of niet in staat je te helpen.  Tip: zie je een deal op Mycitydeal/groupon neem dan direct contact op met de aanbieder zelf. Op deze manier hoef je niet op je voucher te wachten en hoeft de aanbieder geen percentage (50%) aan Groupon te betalen.

sanne

Inderdaad, wie slim is kan de aanbieder zelf bellen zonder de tussenkomst van Groupon en kan de 50% of minder in eigen zak houden (-;

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond