‘Handhaving privacy via Europese cookiewet vertraagd’

Geen enkel Europese overheid heeft de middelen in stelling om per 25 mei de cookiewet te handhaven.
Overheden en de digitale mediabranches zijn niet klaar om de wetten die voortvloeien uit de ePrivacy Directive te handhaven. Dat zegt Alex Hanff van Privacy International tegen BBC News.
Eind mei moeten de lidstaten namelijk nieuwe wetgeving implementeren die de online privacy van consumenten moet verbeteren. Ze krijgen onder meer het recht om expliciet aan te geven dat bedrijven hun online gedragingen niet meer mogen volgen door cookies op hun computers te plaatsen. Dat geldt voor third party cookies, derde partijen zoals analytics- en reclamebedrijven. Sitebeheerders zelf mogen nog wel cookies plaatsen op de machines van hun bezoekers.
Vorige week werd uit berichtgeving van Emerce al duidelijk dat ook de Nederlandse politiek momenteel in de wachtstand zit. Ze wacht bij het aannemen van nieuwe wetgeving op hoe de mediabranche, waaronder adverteerders en reclamenetwerken, en burger- en consumentenorganisaties tot een vorm van zelfregulering komen. De wet wordt liberaal geformuleerd maar internetbedrijven verplichten zich er dan wel toe om de privacy van internetters te beschermen.
Een zeer strikte implementatie van de Europese richtlijn zou tot gevolg hebben dat internetbedrijven per cookie expliciet om toestemming moeten vragen voor plaatsing. Dat wordt algemeen beschouwd als niet werkbaar.
De nieuwe wetgeving zal er waarschijnlijk toe leiden dat grafische reclame-uitingen een extra icoontje krijgen, de I van Informatie. Een klik op dat icoon brengt de consument naar een site waar hij zich kan afmelden voor achtervolgingsgedrag door adverteerders. De contouren van die site werden begin deze week bekend. YourOnlineChoices.com moet het Europese informatie- en afmeldportaal worden.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond