Deel dit artikel
-

Het Elfde Gebod

De 20ste eeuw was de eeuw van de wereldoorlogen en de media. Voor het eerste verwijs ik u graag naar de standaardwerken van L. De Jong. Voor het laatste kunt u onder andere in dit blad terecht, sterker nog, op deze pagina. Radio en later televisie brachten in de loop van de 20ste eeuw de wereld de huiskamer binnen. Wie herinnert zich niet het prachtige verhaal over het hoorspel 'War of the Worlds', dat zo authentiek leek dat half Amerika in de stress schoot? Een nog grotere impact had televisie. Eind jaren 60 bleek bijvoorbeeld hoe groot de macht van dit massamedium geworden was. De beelden over de oorlog in Vietnam riepen wereldwijde verontwaardiging op en droegen bij aan de isolatie van Amerika en uiteindelijk de smadelijke en chaotische vlucht uit Saigon.

Totdat in de jaren 90 het internet werd ontdekt, bleven radio en televisie de grootste, meest veelomvattende media. Internet was iets nieuws, iets anders. De impact van dit nieuwe medium zou in hevigheid en snelheid alle voorgaande media verslaan. E-mail en andere killer applicaties werden gemeengoed. Push technologies, search engines, electronic commerce, WAP, de hypes en de blijvers, allemaal kwamen ze langs in een periode van nog geen vijf jaar. De adoptie van het medium is ongelooflijk snel gegaan, veel sneller dan radio en televisie. Ook de potentiële impact van internet op ons dagelijks leven lijkt me veel en veel groter dan haar voorgangers, want geen ander medium is in staat tot het bieden van bijvoorbeeld interactiviteit, personalisatie, een multimediaal aanbod en real time communicatie.

"PotentiëleÊimpact?", denkt u nu misschien. Ja, want de belofte is er nog steeds, maar moet naar mijn gevoel nog grotendeels worden waargemaakt. Kijk bijvoorbeeld eens naar personalisatie. Ieder individu zou via internet een op maat gesneden aanbod van content en commerce kunnen krijgen. In de praktijk zien we dit helaas sporadisch en uitgedund voorbij komen. Wel kunnen we inmiddels op sommige sites een 'gepersonaliseerd' aanbod krijgen, maar veelal zijn de systemen, die zorg dragen voor de identificatie van de gebruiker, mager beveiligd. Hierdoor wordt het lastig, zo niet onmogelijk, om bijvoorbeeld transacties te sluiten. Daarvoor wordt dan weer een ander systeem bedacht en voor de pitfalls van dat systeem, krijgen we integratie met weer twee andere systemen. Personalisatie bijt daardoor uiteindelijk de gebruiksvriendelijkheid terwijl het in eerste instantie andersom bedoeld was. Toch?

Stel dát je eindelijk een systeem hebt waarmee de veiligheid bijna is gegarandeerd, dan klinkt van hoog boven op de berg 'het privacy argument'. Nu zijn wij Nederlanders ook wel een eigenaardig clubje mensen. We kennen een enorme bevolkingsdichtheid, wandelen als haringen in een ton, lachend, op zaterdag met z'n allen de Ikea binnen, sparen ons gek met Douwe Egberts en Airmiles, maar geloven heilig in Het Elfde Gebod: "Gij zult niet weten wat uw medeburgers uitvoeren, anders komt hun privacy in het geding." Privacy en personalisatie zijn twee tegenpolen. Hoe meer personalisatie, hoe minder privacy, want om in te kunnen spelen op iemands voorkeuren, is het noodzaak veel van deze persoon af te weten.

Discussies over schijnbare (?) tegenstellingen als deze, tussen personalisatie, veiligheid en privacy, zijn aan de orde van de dag als het gaat om internet. De maatschappij probeert dergelijke zaken een plaats te geven. Dat kost tijd. Gelukkig gaan ondertussen de ontwikkelingen gewoon door. De belofte is nog niet ingelost, maar dat gaat zeker komen: Gij zult niet twijfelen aan De Belofte Internets.

Job Franken is internet adviseur – job@blendedmedia.nl

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond