Deel dit artikel
-

het kan snel gaan in diemen

Het Diemense Twinspark is in handen van het New Yorkse Agency.com gekomen, een bureau voor interactive services. Patrick van Gent en zijn mede-directeuren Roger van Huystee en Erik-Jan Gelink over de Europese ambities van het nieuwe Agency.com:Amsterdam.

Waarom deze overname?

Van Gent: "Door de snelle groei hadden we medio vorig jaar steeds meer behoefte aan een nieuwe focus. Toen we 70, 80 man in dienst hadden, begon de organisatie te shaken. Daarom breidden we het managementteam uit met Roger als directeur Consultancy en Erik-Jan als directeur Sales. Zo kreeg ik meer ruimte voor business development. In januari besloten we ook om onze productactiviteiten rondom het Internet Publishing System in een aparte BV onder de naam Tridion te stoppen. Als Twinspark Interactive People wilden we de business consultancy-tak uitbreiden en een Europese speler worden. We moeten ook wel, want onze klanten vragen dat van ons. We zochten dus naar kapitaal om die ambities waar te kunnen maken. Een beursgang op eigen kracht duurt lang en is ook niet zonder risico's."

Op naar New York dus.

Van Gent: "Ja. Amerikanen zijn gewend om als ze een bedrijf goed vinden er snel geld in te steken. We hebben er gepraat met bedrijven als US Web, Razorfish, iXL en Modem Media Poppe Tyson."

Gelink: "We hebben ook bij Rare Medium aan tafel gezeten. Dat is een interactieve dienstverlener die is overgenomen door een bedrijf in airconditioning. Internet is in de VS zo hot, dat iedere sector er mee te maken wil hebben. Maar dat was dus helemaal niks."

Van Huystee: "Bij Agency.com viel het op hoe waanzinnig professioneel de mensen van hoog tot laag zijn. En er heerst ook een vergelijkbare cultuur. Klein detail: er liep bijvoorbeeld een hond rond, net als bij ons, en ook daar zwerven na 18.00 uur de pizzadozen in het rond."

Van Gent: "Belangrijk was dat onze visies strookten. Beide bedrijven hebben een absoluut geloof in Internet, en doen ook alleen maar Internet-projecten. Verder geloven we allebei dat IT, marketingcommunicatie en business consultancy even belangrijk zijn in deze nieuwe industrie. Het klikte gewoon."

Moeten jullie veel autonomie opgeven?

Van Huystee: "Hoewel Agency.com nu al onze aandelen in handen heeft, behouden we wel ruimte voor ondernemerschap. We moeten onze eigen broek ophouden. We willen groeien naar een omvang van 400 à 500 man. Nu we het kapitaal van Agency.com achter ons hebben, kunnen we dit jaar nog in Nederland en daarbuiten acquisities plegen."

Wat wil Agency.com in Europa?

Gelink: "Mondiaal opererende bedrijven verlangen lokale service van hun interactive agency. Agency.com moet dus wel uitbreiden naar verschillende continenten. Opvallend is overigens dat Nederlandse multinationals zoals Unilever niet in Diemen komen scouten naar een Internet-bedrijf, maar dat in New York doen, gestimuleerd door de Amerikaanse tak van zo'n multinational. Dus ook om dit soort klanten te kunnen bedienen, moesten we ons aansluiten bij een Amerikaans bedrijf."

Wat hebben jullie klanten aan deze overname?

Van Gent: "Alle grote merken zijn bezig hun e-business uit te bouwen. De fase van de 'brochureware' is voorbij. De complexiteit van sites neemt dus toe, omdat ze steeds meer op interactiviteit en transacties moeten worden ingericht. En als je eenmaal met Internet bezig bent, moet je door. Je kunt er niet meer mee stoppen. Bedrijven verlangen steeds betere service, omdat Internet belangrijker wordt voor hun core-business. We zijn daarom genoodzaakt steeds meer 'zware' professionals in te zetten om aan de behoeften van de klant te blijven voldoen. Niet alleen op het gebied van IT en marketingcommunicatie, maar ook rond business consultancy. We kunnen nu ook putten uit de kennis van de hele Agency-organisatie."

Gelink: "Met andere woorden: er gaan steeds grotere budgetten in om, dus wij moeten ook meer vertrouwen kunnen bieden. We gaan ons dit jaar organiseren in klantenteams, in plaats van in afdelingen. Het begrip van de business van de klant moet als het ware bij onze teams door de aderen vloeien."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond