Deel dit artikel
-

Hewlett Packard lanceert ruim 100 nieuwe consumentenproducten

Hewlett Packard kondigde maandag aan ruim 100 nieuwe digitale fotografie- en entertainmentproducten op de markt te brengen. Dat is een uitvloeisel van de nieuwe strategie 'Enjoy more', die bedoeld is om technologie te versimpelen. De tech-gigant gaat 300 miljoen dollar spenderen om die boodschap over te brengen. Beleggers reageerden niet enthousiast; de koers daalde maandag met 12 dollarcent.

CEO Carly Fiorina noemt het zaak de consument in het middelpunt te plaatsen van de 'digital experience' door de producten simpel en leuk te maken en ze goed te laten samenwerken. De imaging en printing-divisie en de pc-divisie van HP hebben nauw samengewerkt om beide productgroepen op elkaar te laten aansluiten. De introductie gaat gepaard met nieuwe serviceprogramma's en retailconcepten in samenwerking met gerenommeerde winkelketens.

Opvallend in het enorme assortiment nieuwe producten (paradoxaal genoeg wordt de keuze voor de consument er niet simpeler op), zijn onder andere een 1,3 megapixel camera voor de iPaq, de Scanjet 4670 'see-through vertical scanner' waarmee je kunt zien wat je scant, een draadloze all-in-one printer en de eerste acht kleuren-printer voor de consumentenmarkt. HP wil consumenten verder verleiden meer digitaal te fotograferen en vervolgens te printen door professioneel, glossy fotopapier op de markt te brengen. Een opvallend nieuw product in de home entertainment-sectior is de DVD Movie Writer dc3000 waarmee men VHS video's kan converteren naar DVD.

Vorig jaar lanceerde Hewlett Packard 50 nieuwe producten en noemde die operatie Big Bang 1.
Deze introductie is Big Bang 2 gedoopt. Intussen is Big Bang 3 al in de maak, zo zegt HP Executive Vice President Vyomesh Joshi tegen News.com . Volgens Joshi is het beter om grootschalig nieuwe concepten in de markt te zetten, dan iedere keer één product te lanceren. HP zegt voor 300 miljoen dollar te gaan adverteren in de aanloop naar de feestdagen. In deze periode wordt traditiegetrouw de meeste omzet gedraaid.

Vanwaar de massaliteit van deze aanval op de consumentenmarkt? Diverse analisten wijzen op de verzadiging van de pc- en printermarkt waarop HP traditioneel een sterke positie inneemt. Een speler als Dell is een rechtstreekse bedreiging voor HP, zeker gezien de recente uitbreiding van Dell's productenpakket naar printers en handhelds. Consumenten moeten een goede reden hebben om nieuwe producten aan te schaffen. 'Samenwerking' tussen computers, gadgets en andere electronica zou zo'n reden kunnen zijn. Het is een strategie die Sony en Apple ook volgen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond