Deel dit artikel
-

Hier om te blijven

Volgens concurrenten waren ze weg uit Nederland. De les die daaruit volgde: geloof niet alles wat de concurrentie zegt.

"Het is onze intentie om in Europa te blijven, alle vestigingen blijven open. We hechten bovendien veel belang aan de Benelux-markt, waar we een groot aantal grote en kleinere klanten hebben." Peter Schipper, sales engineer van Vignette, was 'not amused' toen hij uitspraken van concurrenten las die verklaarden dat Vignette zich op de Amerikaanse thuismarkt zou hebben teruggetrokken. Toch ziet hij er, net als zijn collega, marketing communications manager Frank Verweij, geen aanleiding in om op zijn beurt specifieke uitspraken te doen over de concurrentie anders dan de opmerking dat deze in Nederland "spannend" is.

Dus alles gaat prima in de content management-business, zoals ook onderzoeksbureau IDC vorig jaar meldde? (De Europese markt zou in 2005 de vier miljard dollar passeren.) Schipper beaamt dat er nog steeds sprake is van groei, maar wel "minder steil dan ingeschat". Het gevolg voor Vignette? "Ook wij doen het nu met iets minder medewerkers, maar de meeste klanten van ons zijn internationale concerns en het is niet zo dat content management-projecten door deze bedrijven worden stopgezet", aldus Schipper.

Goed, over tot de orde van de dag. Op de site van Vignette staat de omschrijving: "The right info to the right audience at the right time ? that's intellligence." Hoezo is dat intelligentie? Verweij: "Wat we ermee bedoelen is dat we proberen te volgen wat de gebruiker doet met de content, en daarbij willen we aansluiten. Maar ik geef het toe, ook wij zijn schuldig aan het gebruik van buzzwords."

Schept dat geen verwarring voor de klant, door zo'n begrip als intelligentie onjuist te gebruiken? Schipper: "We leggen de klanten altijd zo goed mogelijk uit wat we wel en wat we niet voor hen kunnen doen. Want uiteraard streven we naar tevreden klanten."

Het is zelfs zo dat een klant die wel het product koopt maar niet gebruikt, níet als klant wordt geteld?

Verweij: "Voor ons is van belang dat de klant succesvol wordt, in tweede instantie telt de omzet. Er gaat dan ook pas een melding naar de beurs (Vignette is genoteerd aan de Nasdaq ) zodra een klant 'live' gaat."

Gebeurt dat vaak, dat het product wel gekocht maar niet gebruikt wordt? Schipper: "Het aantal gevallen is minimaal, maar let wel, het gebeurt overal in de software-industrie. Het verschil is dat wij een van de weinigen zijn die daar geen geheim van maken."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond