Deel dit artikel
-

Hoera! De early majority on-line….

Het is duidelijk. Het Internet bereikt steeds bredere lagen van de bevolking. Conform de marketing boekjes van weleer weten we dat het na de trendsettende 'innovators' en de snel volgende 'early adopters' eindelijk de beurt is aan de grote massa om het medium te omarmen. In marketing termen betekent dit dat de early majority het leven on-line gaat verkennen. Met andere woorden: ook de Goede-Tijden-Slechte-Tijden-kijker gaat nu massaal op het Internet. En da's goed nieuws. Want voor veel sceptici onder de Nederlandse ondernemers was het gebrek aan voldoende kritische massa juist aanleiding om E-investeringen nog even tegen te houden.

Arko van Brakel, directeur van opleidingsinstituut puntEDU, over de toestroom van de Goede-Tijden-Slechte-Tijden-kijkers op het web.

Die Early Majority maakt het Internet weer een stuk leuker. Sowieso is het voor iedere rechtgeaarde Internet-ondernemer natuurlijk uiterst prettig dat de groeicijfers van het medium hun exponentiele karakter blijven behouden. Maar het is vooral leuk omdat Internet eindelijk het karakter krijgt van iets normaals in het leven van ons Nederlanders.

Toen ik, inmiddels alweer meer dan vijf jaar geleden, begon met het verkopen van Internet diensten en producten kreeg ik vaak te maken met typische exponenten van de marketingcategorie der innovators. Deze innovators wisten eigenlijk alles al van Internet, of dachten alles te weten. Het verkoopgesprek ging dan ook al snel over aantallen Bits per seconden (of waren het nu Bytes?), cache geheugens, compressiestandaarden, back-up faciliteiten, bandbreedtes en andere zaken die weliswaar uiterst relevant en leerzaam waren, maar niet altijd bevorderlijk voor de snelheid van de gesprekken. Bovendien wisten deze innovators het vaak beter dan ik of dachten ze het beter te weten. Moeilijk. Vooral voor een overtuigd niet-techneut als ik.

Bij de Early Majority is dat anders. De vertegenwoordigers van de Early Majority stellen geen lastige vragen. Hoewel: hoe leg je uit dat het Internet en het World Wide Web eigenlijk niet precies elkaars synoniem zijn. En waarom is iemand zijn telefoonlijn in gesprek als hij bij zijn provider aan het inbellen is. Maar toch: het is anders, makkelijker geworden. De consument die nu op Internet gaat is dezelfde die klakkeloos een TV koopt, zonder eerst precies te willen weten hoe het toestel werkt. Het is dezelfde die een auto koopt zonder eerst te willen weten hoe hij zelf de kleppen kan stellen. En zo hoort het ook. We moeten ons concentreren op de kansen en de mogelijkheden! En niet op de details.

Dit is echter het moment waarop ik mezelf, maar ook een aantal collega Internet-adviseurs betrap op een lichte vorm van hypocriet gedrag. We hebben altijd geroepen dat het tijd werd dat mensen niet zouden moeten willen weten hoe het Internet werkt. De communicatieve, interactieve mogelijkheden waren veel belangrijker dan de techniek. We moesten ons vooral niet laten afleiden door technisch geneuzel. Het was juist belangrijk dat Internet net zo logisch en vanzelfsprekend werd als TV. En wat is de praktijk? Als ik een E-Commerce training geef aan marketeers, die inderdaad eigenlijk helemaal niet willen weten hoe het Internet werkt, ga ik eerst uitleggen hoe het Internet precies in elkaar zit! En ik zeg er dan ook nog bij dat zulks hoewel een beetje saai, toch van groot belang is!

Het probleem met E-Commerce is dat ondernemers, marketeers, managers, verkopers en andere collega's te maken krijgen met een medium dat behoorlijk gaat ingrijpen in hun werk en in hun leven. Als je verantwoordelijk wordt voor het productieproces van een website, moet je toch weten hoe zo'n medium in elkaar zit. Je moet weten waar de kosten zitten. Je moet weten hoe de respons gemeten kan worden. Je moet weten…enz. we ontkomen dus niet aan technische uitleg. Het Internet is bovendien een netwerk. Dit netwerk concept is hoewel zonneklaar, misschien wel de meest onderschatte eigenschap van Internet. Leg dat maar eens uit zonder in details te treden.

Marketeers en andere commercianten hebben er een medium bij gekregen. En net zoals de communicatiemanager enig verstand dient te hebben van het drukproces om een brochure te kunnen laten produceren, dient hij of zij te weten hoe Internet werkt om een website te kunnen openen. Op het gebied van de E-Commerce zijn de meeste marketeers duidelijk niet de innovators of de early adopters, al denken ze soms van wel. Meestal vertonen ze alle kenmerken van de 'early majority'. En dat is alleen maar goed. Want eindelijk gaan interactieve media gedomineerd worden door niet-techneuten.

Er is voorlopig dus nog heel wat uit te leggen….

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond