Deel dit artikel
-

Honderden klachten over reparatiebedrijf Dynafix

Het reparatiebedrijf Dynafix uit het Limburgse Nuth heeft inmiddels een groot deel van de telecomsector als klant, maar het wemelt van de klachten, zo bleek zaterdag in VARA’s Kassa.

Inclusief de klachten die rechtstreeks bij het Service-en Adviescentrum van de Consumentenbond binnenkomen zijn er alleen al dit jaar zo’n honderd klachten over Dynafix.

De meeste klachten gaan over de afwijzing door Dynafix om onder garantie te repareren, omdat er zogenaamd val-, druk- of waterschade is geconstateerd of omdat onbevoegden in het toestel hebben gezeten, althans volgens Dynafix. Vervolgens worden de toestellen vastgehouden (‘gijzelen’) totdat er wordt betaald: voor onderzoekskosten om je eigen niet-gerepareerde toestel terug te krijgen of voor een peperdure reparatie die bij een ander reparatiecentrum aanzienlijk goedkoper zou zijn. Een derde optie die je als klant krijgt is het afstaan van je toestel ter vernietiging. Dat mag kosteloos.

Andere klachten over Dynafix gaan over het ‘verdwijnen’ van toestellen, of een toestel terugkrijgen dat nog veel meer beschadigd is dan voorheen.

De Consumentenbond vindt dat Dynafix toestellen niet mag ‘gijzelen’. De waarde van die telefoons is gauw vele honderden euro’s en om die vast te houden totdat jij een paar tientjes onderzoekskosten hebt betaald, staat niet in verhouding, aldus de bond.

Oud medewerkers verklaren dat de werkdruk bij Dynafix enorm hoog is en dat er daardoor makkelijk fouten worden gemaakt. Werknemers moeten 20 tot 25 toestellen per dag afwerken ongeacht de aard van de klacht. Voor gedegen onderzoek wordt nauwelijks tijd genomen.

Het bedrijf stelt zich overigens niet te herkennen in deze verhalen en dat het al jarenlang tot volle tevredenheid van haar klanten werkt.

Deel dit bericht

23 Reacties

Kees

Komt mij ook erg bekend voor. Ik had via T-Mobile mijn Samsung toestel opgestuurd ter reparatie naar Dynafix. Accu ging slechts 2 uurtjes mee. Ik had nog 8 maanden garantie, dus ik dacht dan krijg je wel een nieuwe accu. Nee hoor, na “onderzoek” bleek dat er door een klein scheurtje op mijn glas de accu hierdoor beschadigd “kon” zijn en hierdoor mijn accu niet onder de garantie viel. Ik heb dus hun klantenservice gesproken en aangegeven wat voor verband er tussen een scheurtje in een scherm en een accu is. Ze had daar geen antwoord op, de “reparatie experts” hebben dit aangegeven en er is dus niets aan te doen. Ik heb dus mijn toestel teruggevraagd, maar dat kon alleen als je de onderzoekskosten al had betaald. Zoniet, dan werd het inderdaad gegijzeld.
Nooit meer Dynafix dus en T-mobile! T-mobile doet er slecht aan om met zo’n partner samen te werken die er alles maar dan ook alles aan doet om de reparaties buiten de garantie te laten vallen.

Joey

Ik werkte in 2011 voor een telecombedrijf. Toen waren er al enorm veel klachten met Dynafix. Telefoons die “gerepareerd” retour kwamen na 6 weken (!) Maar nog steeds hetzelfde defect hadden. Bij sommige klanten meerdere malen. Ook het verhaal van waterschade is herkenbaar. Toen (en misschien nog steeds) waren er maar weinig reparatiebedrijven en kon je eigenlijk niet anders dan zakendoen met dit slechte bedrijf. Schandalig dat er in die jaren weinig lijkt verbeterd.

Suleyman

Via Vodafone een iPhone 7 Jet Black gestuurd ter reparatie.
Ander toestel terug: MAT ZWART. Ze weten wel hoe ze moeten knoeien

Stephan

Ik heb tweemaal hetzelfde toestel ter reparatie aangeboden , deze kwam tweemaal ongerepareerd retour. Door de tijd die nu is verstreken is de garantieperiode verlopen en kan er volgens Dynafix niet opnieuw worden gerepareerd.

Fons

Heb er ook gewerkt. Het motto is: zoek schade zodat ze niet onder de garantie vallen en de persoon moet betalen. Zo krijgen ze meer winst ervoor. 25 gsm’s per dag repareren ongeacht de moeilijkheid van de klacht is ook waar. Grote druk dus en rivaliteit om de gsm’s op je repairbureau te krijgen met software klachten. Gerommel met iphone’s, duur klachtennummer om de klant af te schrikken. Ook canibaliseren ze waterschade gsm’s voor onderdelen en hergebruiken ze deze onder het motto: nieuw onderdeel vervangen.

shanghtin - Private

Alles van boven reactie zijn erg waar…zelf megemaakt . niet normaal ! ZO bedrijf bestaat nog in NL? ..erg niet begrepen.

Henco Jespers

Ik heb hetzelfde probleem gehad met dit vervelende bedrijf. ze verkopen gewoon onzin aan je.

Heb de telefoon naar http://www.pchulpnederland.nl gebracht gewoon zo een telefoonmonteur op de hoek in Amsterdam.

zij konden hem gewoon maken en kost €150…. ik ga nooit meer naar dynafix!!

Maroesca

Sinds mei in discussie met dit ‘vreemde’ bedrijf.Mobiel heen voor reparatie, nergens te vinden, na 3mden wel te vinden, krijg m terug ongemaakt, maar worden wel kosten gerekend.Heb bewijs dat ze eerst niet van het bestaan van mijn mobiel wisten en toen wel, maar ja, mag bewijs van hun leugens niet aanleveren.Confronteer Gsmweb via wie ik het toestel heb, en die geven ook niet thuis.Sta dus gewoon in de kou

Peter Post

Ik heb bij de screening afdeling gewerkt. Daar moet je 100+ telefoons per dag screenen op schade. Dus: connectors checken op vochtschade/corrosie. Binnenkant checken (dit waren toendertijd stickers die verkleurde door vocht) toestel aanzetten/instellen en klacht vaststellen en in de computer een heel formulier invullen met de resultaten incl foto (vaak zeer slecht gemaakt) als bewijs. Dit ging enorm vaak fout.

Ook werd er slecht met de telefoons omgegaan (en zelf mee gegooid over de afdeling) of door de privegegevens gekeken van klanten (er staan meestal nogal wat prive foto’s op).

Toen lag de focus enorm op corrosie vaststellen zodat ze een nieuw toestel konden verkopen. Ook als de klacht er niks mee te maken had. Daar hebben ze van Apple gezeik mee gekregen en zijn ze iets beter mee om gegaan daarna.

Ingenomen toestellen worden gewoon gebruikt als onderdelen voor andere reparaties maar verkocht als nieuwe onderdelen voor de volle mep aan de klant. Ook heb ik nepschermen voorbij zien komen bij officiele reparaties.. Maar daar wilde de leads/manager niks van weten, terwijl alle screeners het herkenden.

Dat krijg je als je alleen maar 18 jarige scholiertjes aanneemt (via uitzendburo) en ze minimale training geeft. Ik heb nog nooit zoveel mensen in korte tijd zien komen en gaan als op mijn afdeling (iPhone).

A

Ik herken mij volledig in bovenstaande reactie van “Peter Post”. Ik heb jaren geleden (2012) ook een aantal maanden gewerkt op de screening afdeling (Iphone) en “green repair” (destijds ernaast). Dit was in de periode dat de

Bij dat laatste moesten we van binnengekomen telefoons (aangemeld voor reparatie) o.a. de originele schermen vervangen en gebruikte Chinese (namaak) schermen plaatsen. Op de originele schermen werd dan weer winst gemaakt. Tijdrovend en natuurlijk illegaal. En ja er werd heel veel in telefoons, laptops, tablets (andere afdeling) gekeken van klanten. Foto’s, tekstberichten/chats, bestanden etc. Er was nauwelijks controle op. Om waterschade/corrosie te constateren werd standaard gebruik gemaakt van een persluchtpistool (om stof/vuil te verwijderen) dat regelmatig de telefoons aan de binnenkant beschadigde. Na vele klachten moest men uiteindelijk voorzichtiger te werk gaan maar dat pistool bleef.

Ik was jong en deed gewoon wat mij werd opgedragen. Ik dacht helemaal niet na bij de eventuele gevolgen voor al die mensen die onwetend hun telefoons laten opsturen naar zo’n bedrijf.

Kassa zet ze het vuur aan de schenen maar dat is niet genoeg om deze waardeloze praktijken te stoppen.

Mvg

Johan Diezeraad

Ik ben geschrokken van de reacties over dit bedrijf
Ik heb op abonnement bij ’t mobile een tablet met sim genomen
Huawei ‘M3
Deze laadde niet meer op dus voor reparatie naar dynafix gestuurd
Het tablet was niet te repareren dus ik had recht op een nieuwe
De M3 was niet leverbaar dus wij kregen een T5 versie
Geheel hetzelfde en de nieuwste Android versie
Echter deze. T5 heeft verschillende uitvoeringen
Wij hebben nu een tablet gekregen zonder de sim kaart houder dus voor mij niet het juiste model
Via ’t mobile is het weer terug bij dynafix
Ben nu eigenlijk een beetje bang wat er nu weer aan mij gegeven wirdt

Jo luyten

Een telefoon met garantie , wordt die altijd doorgestuurd naar DYNAFIX of zijn er nog andere bedrijven ? Ben benieuwd .

Aart Hanekamp

Reparatie Motorola Moto G6 Plus, elf maanden oud. Eerst bericht ontvangen van Dynafix dat een specifiek onderdeel besteld is voor mijn mobiel, Nadien het bericht dat repartie niet mogelijki is, oorzaak vocht in het toestel. Kunt u het nog volgen! Nadien de vraag 50,82 euro en ik ontvang het (stuk) toestel retour. Betaal ik niet blijft toestel onder hun beheer.

Irene

Bij T-mobile een nieuwe Huawei P30 Lite gekocht. Na 3 weken deed ie niks meer. De winkel heeft hem opgestuurd naar Dynafix… waterschade. Ik snap oprecht niet hoe dat kan! En heb ook geen idee hoe ik hier tegen in kan gaan, ik kan niks bewijzen. En bij de inboedelverzekering ben ik te eerlijk geweest waardoor ik via die weg ook niks vergoed krijg. Zeer ondoorzichtig allemaal, ik voel me gepakt, alhoewel ik ook dat niet kan bewijzen.

Alain

Wat een grapjassen. Ik bel om een kapotte batterij te melden, net binnen waarborg. Dynafix haalt het op en stuurt het onhersteld retour omdat het buiten de waarborg was en dan wordt er geen batterij vervangen, ook niet tegen betaling. Slimme manier om fee van de constructeur te krijgen. Klanten misbruiken noemt dit. Wat een triestige boel.

Martin Romeijn

Nog niets verbeterd dus. Telefoon voor reparatie opgestuurd en wel bericht dat die gerepareerd is en weer naar mij verzonden is. Helaas is telefoon nu verdwenen bij DHL en niemand geeft thuis. DHL wil geen onderzoek doen zonder opdracht van dynafix en dynafix is onbereikbaar. Drie mail, 1x facebook en 2x twitter berichten maar al anderhalve week geen reactie.

jade

de telefoon van mij dochter was gevallen
dus via Samsung site aangemeld voor rep
op de site van Samsung staat wij maken je telefoon . dit is dus niet het geval Samsung laten ze doen door dynafix
ik wou mijn oude scherm terug maar dat kan dus niet ik vind dit diefstal scherm is mijn eigendom maar dynafix ziet dit anders
als je niet die 36 euro betaald krijg je je toestel niet terug is een vies bedrijf hoop dat er iemand is die ze ooit gaat aanpakken

Lien

iPhone 8 Plus bij Belsimpel gekocht. Tegelijkertijd een screenprotector gekocht die meteen door de medewerkster aangebracht werd. Scherm had een bruine gloed maar na overleg met een collega (en gestunt met de instellingen) verzekerde de medewerkster dat de gloed na een paar dagen vanzelf zou verdwijnen, en anders kon er binnen een week een 1 op 1 ruiling plaatsvinden. Binnen 7 dagen teruggegaan om een ruiling te realiseren. Telefoon onderging een inspectie en op het ruilformulier werd geschreven dat er geen beschadigingen zijn. Dat kon ook niet want de telefoon werd niet gebruikt zolang er nog een gloed was en een ruiling als optie bestond. In plaats van een ruiling werd de telefoon door onbekende reden opgestuurd naar dynafix. Dynafix constateerde dat het scherm beschadigd was en stuurde een ingezoomde foto van een 3cm schermrand met een “kras”, en de optie om 10% in mindering te brengen bij terugname of onderzoekskosten te betalen en de telefoon “met kras” retour te krijgen. Daar de telefoon zelf niet op de foto te zien was, was ook niet bekend welke telefoon er retour zou gaan komen. Hierop gingen alle alarmbellen af. Meteen gebeld en aangegeven dat we graag de optie zouden willen om een duurdere variant te kopen en het verschil betalen. Na een week onverwachts een telefoontje vanuit dynafix met de mededeling dat ze “goed nieuws” hadden want “de telefoon is nogmaals geïnspecteerd én schadevrij. Het was nu mogelijk om het volledige (al betaalde) bedrag te gebruiken voor de aanschaf van een duurdere variant en er zou vanuit Belsimpel een e-mail volgen met de instructies. In de standaard e-mail stond inderdaad ineens vermeld dat de telefoon geïnspecteerd en goedgekeurd is. Er werd ook gesproken van een optie om van de koop af te zien en het volledige bedrag retour te krijgen, wat dan ook de keuze is geworden omdat het allemaal te dubieus voelde.

Ricardo

Mijn nokia 7 plus naar vodafone gebracht ( verzekerd via hun) telefoon laadt niet meer op dus aantekening gemaakt op de reparatiebon zou binnen 7 dagen gerepareert worden krijg binnen 2dagen foto toegestuurd dat de camera stuk was ,en een scheur over het scherm ( dit allemaal was nog niet bekend met inleveren.) Krijg na 3 week bericht toestel kan niet worden gerepareert worden ( waren verschillende onderdelen al besteld) .krijg nu een voucher van de nieuwwaarde van de nokia 7 plus en al met al wacht ik nu al 6 week op antwoordt van zowel dynofix als vodafone.

Boze klant

Mijn telefoon in Alkmaar laten ophalen waarna de koerier hem een week later bij een vreemde in provincie Utrecht aflevert! Onprofessioneel te noemen!

John

Nieuwe Siemens mobiel ’s avonds gekocht bij de AH. Direct aan de lader. Volgende morgen een knipperend (verlichting) scherm. Terug naar de AH. Sturen de telefoon op naar Dynafix ter reparatie.

Krijg je opeens te horen: “Geen garantie, er is vochtschade aangetroffen”

Hoe is het mogelijk? Telefoon nog nooit gebruikt en de verpakking vertoonde geen vochtschade o.i.d.

Uiteraard reparatie geweigerd. Willen ze inderdaad “onderzoekskosten” hebben, maar ik heb het probleem bij de AH neergelegd. Want ik ga niets betalen aan die oplichters.

Uiteindelijk koop ongedaan gemaakt en geld terug ontvangen. Wat een belachelijk bedrijf is Dynafix en het is toch te gek voor woorden dat men al jaren de boel zo kan belazeren en dat er kennelijk serieuze (?) bedrijven zijn die hun “reparaties” door Dynafix laten uitvoeren?

Skippie

Ojee. Ik heb mijn toestel een Motorola G5S plus vorige week naar hen opgestuurd voor reparatie.
Het toestel laad maar op tot 90%. Heb hem nu 6 maanden.
Ik houdt mijn hart vast wat de uitkomst hier van is.

Skippie

Ik kan mijn hart weer loslaten… 🙂
Een positieve reactie op mijn bericht van 15 maart j.l.
Mijn toestel weer retour ontvangen en naar behoren gerepareerd.
Op de reparatie bon staat dat er een onderdeel is vervangen.
Ikzelf denk dat het de accu is.
Eên minpunt: het toestel was slecht verpakt. Kwam aan in een dunne bubbeltjes envelop. Dit kan beter……

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond