Deel dit artikel
-

Honderden klachten over reparatiebedrijf Dynafix

Het reparatiebedrijf Dynafix uit het Limburgse Nuth heeft inmiddels een groot deel van de telecomsector als klant, maar het wemelt van de klachten, zo bleek zaterdag in VARA’s Kassa.

Inclusief de klachten die rechtstreeks bij het Service-en Adviescentrum van de Consumentenbond binnenkomen zijn er alleen al dit jaar zo’n honderd klachten over Dynafix.

De meeste klachten gaan over de afwijzing door Dynafix om onder garantie te repareren, omdat er zogenaamd val-, druk- of waterschade is geconstateerd of omdat onbevoegden in het toestel hebben gezeten, althans volgens Dynafix. Vervolgens worden de toestellen vastgehouden (‘gijzelen’) totdat er wordt betaald: voor onderzoekskosten om je eigen niet-gerepareerde toestel terug te krijgen of voor een peperdure reparatie die bij een ander reparatiecentrum aanzienlijk goedkoper zou zijn. Een derde optie die je als klant krijgt is het afstaan van je toestel ter vernietiging. Dat mag kosteloos.

Andere klachten over Dynafix gaan over het ‘verdwijnen’ van toestellen, of een toestel terugkrijgen dat nog veel meer beschadigd is dan voorheen.

De Consumentenbond vindt dat Dynafix toestellen niet mag ‘gijzelen’. De waarde van die telefoons is gauw vele honderden euro’s en om die vast te houden totdat jij een paar tientjes onderzoekskosten hebt betaald, staat niet in verhouding, aldus de bond.

Oud medewerkers verklaren dat de werkdruk bij Dynafix enorm hoog is en dat er daardoor makkelijk fouten worden gemaakt. Werknemers moeten 20 tot 25 toestellen per dag afwerken ongeacht de aard van de klacht. Voor gedegen onderzoek wordt nauwelijks tijd genomen.

Het bedrijf stelt zich overigens niet te herkennen in deze verhalen en dat het al jarenlang tot volle tevredenheid van haar klanten werkt.

Deel dit bericht

12 Reacties

Kees

Komt mij ook erg bekend voor. Ik had via T-Mobile mijn Samsung toestel opgestuurd ter reparatie naar Dynafix. Accu ging slechts 2 uurtjes mee. Ik had nog 8 maanden garantie, dus ik dacht dan krijg je wel een nieuwe accu. Nee hoor, na “onderzoek” bleek dat er door een klein scheurtje op mijn glas de accu hierdoor beschadigd “kon” zijn en hierdoor mijn accu niet onder de garantie viel. Ik heb dus hun klantenservice gesproken en aangegeven wat voor verband er tussen een scheurtje in een scherm en een accu is. Ze had daar geen antwoord op, de “reparatie experts” hebben dit aangegeven en er is dus niets aan te doen. Ik heb dus mijn toestel teruggevraagd, maar dat kon alleen als je de onderzoekskosten al had betaald. Zoniet, dan werd het inderdaad gegijzeld.
Nooit meer Dynafix dus en T-mobile! T-mobile doet er slecht aan om met zo’n partner samen te werken die er alles maar dan ook alles aan doet om de reparaties buiten de garantie te laten vallen.

Joey

Ik werkte in 2011 voor een telecombedrijf. Toen waren er al enorm veel klachten met Dynafix. Telefoons die “gerepareerd” retour kwamen na 6 weken (!) Maar nog steeds hetzelfde defect hadden. Bij sommige klanten meerdere malen. Ook het verhaal van waterschade is herkenbaar. Toen (en misschien nog steeds) waren er maar weinig reparatiebedrijven en kon je eigenlijk niet anders dan zakendoen met dit slechte bedrijf. Schandalig dat er in die jaren weinig lijkt verbeterd.

Suleyman

Via Vodafone een iPhone 7 Jet Black gestuurd ter reparatie.
Ander toestel terug: MAT ZWART. Ze weten wel hoe ze moeten knoeien

Stephan

Ik heb tweemaal hetzelfde toestel ter reparatie aangeboden , deze kwam tweemaal ongerepareerd retour. Door de tijd die nu is verstreken is de garantieperiode verlopen en kan er volgens Dynafix niet opnieuw worden gerepareerd.

Fons

Heb er ook gewerkt. Het motto is: zoek schade zodat ze niet onder de garantie vallen en de persoon moet betalen. Zo krijgen ze meer winst ervoor. 25 gsm’s per dag repareren ongeacht de moeilijkheid van de klacht is ook waar. Grote druk dus en rivaliteit om de gsm’s op je repairbureau te krijgen met software klachten. Gerommel met iphone’s, duur klachtennummer om de klant af te schrikken. Ook canibaliseren ze waterschade gsm’s voor onderdelen en hergebruiken ze deze onder het motto: nieuw onderdeel vervangen.

shanghtin - Private

Alles van boven reactie zijn erg waar…zelf megemaakt . niet normaal ! ZO bedrijf bestaat nog in NL? ..erg niet begrepen.

Henco Jespers

Ik heb hetzelfde probleem gehad met dit vervelende bedrijf. ze verkopen gewoon onzin aan je.

Heb de telefoon naar http://www.pchulpnederland.nl gebracht gewoon zo een telefoonmonteur op de hoek in Amsterdam.

zij konden hem gewoon maken en kost €150…. ik ga nooit meer naar dynafix!!

Maroesca

Sinds mei in discussie met dit ‘vreemde’ bedrijf.Mobiel heen voor reparatie, nergens te vinden, na 3mden wel te vinden, krijg m terug ongemaakt, maar worden wel kosten gerekend.Heb bewijs dat ze eerst niet van het bestaan van mijn mobiel wisten en toen wel, maar ja, mag bewijs van hun leugens niet aanleveren.Confronteer Gsmweb via wie ik het toestel heb, en die geven ook niet thuis.Sta dus gewoon in de kou

Peter Post

Ik heb bij de screening afdeling gewerkt. Daar moet je 100+ telefoons per dag screenen op schade. Dus: connectors checken op vochtschade/corrosie. Binnenkant checken (dit waren toendertijd stickers die verkleurde door vocht) toestel aanzetten/instellen en klacht vaststellen en in de computer een heel formulier invullen met de resultaten incl foto (vaak zeer slecht gemaakt) als bewijs. Dit ging enorm vaak fout.

Ook werd er slecht met de telefoons omgegaan (en zelf mee gegooid over de afdeling) of door de privegegevens gekeken van klanten (er staan meestal nogal wat prive foto’s op).

Toen lag de focus enorm op corrosie vaststellen zodat ze een nieuw toestel konden verkopen. Ook als de klacht er niks mee te maken had. Daar hebben ze van Apple gezeik mee gekregen en zijn ze iets beter mee om gegaan daarna.

Ingenomen toestellen worden gewoon gebruikt als onderdelen voor andere reparaties maar verkocht als nieuwe onderdelen voor de volle mep aan de klant. Ook heb ik nepschermen voorbij zien komen bij officiele reparaties.. Maar daar wilde de leads/manager niks van weten, terwijl alle screeners het herkenden.

Dat krijg je als je alleen maar 18 jarige scholiertjes aanneemt (via uitzendburo) en ze minimale training geeft. Ik heb nog nooit zoveel mensen in korte tijd zien komen en gaan als op mijn afdeling (iPhone).

A

Ik herken mij volledig in bovenstaande reactie van “Peter Post”. Ik heb jaren geleden (2012) ook een aantal maanden gewerkt op de screening afdeling (Iphone) en “green repair” (destijds ernaast). Dit was in de periode dat de

Bij dat laatste moesten we van binnengekomen telefoons (aangemeld voor reparatie) o.a. de originele schermen vervangen en gebruikte Chinese (namaak) schermen plaatsen. Op de originele schermen werd dan weer winst gemaakt. Tijdrovend en natuurlijk illegaal. En ja er werd heel veel in telefoons, laptops, tablets (andere afdeling) gekeken van klanten. Foto’s, tekstberichten/chats, bestanden etc. Er was nauwelijks controle op. Om waterschade/corrosie te constateren werd standaard gebruik gemaakt van een persluchtpistool (om stof/vuil te verwijderen) dat regelmatig de telefoons aan de binnenkant beschadigde. Na vele klachten moest men uiteindelijk voorzichtiger te werk gaan maar dat pistool bleef.

Ik was jong en deed gewoon wat mij werd opgedragen. Ik dacht helemaal niet na bij de eventuele gevolgen voor al die mensen die onwetend hun telefoons laten opsturen naar zo’n bedrijf.

Kassa zet ze het vuur aan de schenen maar dat is niet genoeg om deze waardeloze praktijken te stoppen.

Mvg

Johan Diezeraad

Ik ben geschrokken van de reacties over dit bedrijf
Ik heb op abonnement bij ’t mobile een tablet met sim genomen
Huawei ‘M3
Deze laadde niet meer op dus voor reparatie naar dynafix gestuurd
Het tablet was niet te repareren dus ik had recht op een nieuwe
De M3 was niet leverbaar dus wij kregen een T5 versie
Geheel hetzelfde en de nieuwste Android versie
Echter deze. T5 heeft verschillende uitvoeringen
Wij hebben nu een tablet gekregen zonder de sim kaart houder dus voor mij niet het juiste model
Via ’t mobile is het weer terug bij dynafix
Ben nu eigenlijk een beetje bang wat er nu weer aan mij gegeven wirdt

Jo luyten

Een telefoon met garantie , wordt die altijd doorgestuurd naar DYNAFIX of zijn er nog andere bedrijven ? Ben benieuwd .

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond