Hoopvol Unwired Concepts alsnog failliet verklaard

Mobile marketingbedrijf Unwired Concepts is alsnog failliet verklaard. Twee weken geleden vroeg het bedrijf zelf surseance van betaling aan om in rustiger vaarwater te komen. Samen met de aangestelde bewindvoerder is toen bekeken of de investeerders bereid waren om meer geld in het bedrijf te stoppen. Nu blijkt dat niet zo te zijn. Unwired laat een schuld van ruim een miljoen gulden na.
Met het faillissement verliezen twintig mensen hun baan.
Enkele maanden terug sloeg Unwired Concepts een nieuwe koers in: in plaats van de consumentenmarkt meende het bedrijf meer te kunnen verdienen op de zakelijke markt. Om de hoop opgelopen schulden uit het 'oude' Unwired het hoofd te kunnen bieden, werd de surseance aangevraagd. Nu bleken de schulden echter te hoog om een sanering binnen een redelijke termijn mogelijk te maken.
De bewindvoerder, mr. Van Zanten van Derks, Star & Busmann , was bij de surseance nog gematigd optimistisch. Wel was de schuld hem een doorn in het oog. Daarnaast was Unwired ook nog verliesgevend.
Unwired Concepts werd afgelopen jaar bekend met het stemmen per sms voor het nationaal songfestival. Daarnaast werkt het bedrijf voor ondermeer Coca Cola en de Rabobank. In februari kreeg het bedrijf een tweede ronde investering, maar dat bedrag wordt niet bekend gemaakt.
"Het gaat om een substantieel bedrag waar we enige tijd mee vooruit kunnen", zei woordvoerder Arno Buurman bij die gelegenheid. Startkapitaal voor Unwired Concepts werd verstrekt door Frits Kroymans (Kroymans Participaties), Marcel Boekhoorn en Victor Muller (beiden TNET).
De bewindvoerder was niet bereikbaar voor commentaar.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
11 Reacties
Wim Hollebrandse
Erg zonde zoiets. Meen ik echt.Wat ik zo jammer vind, is dat start-ups altijd zonodig VC's nodig hebben, en dan dus inderdaad van investeringsrondes afhankelijk zijn. Hierdoor stel je jezelf als bedrijf zeer kwetsbaar op wat je financiele afhankelijkheid betreft. Dat kan m.i. nooit gezonde bedrijfsvoering zijn. Waarom niet gewoon proberen op eigen benen zoiets op te zetten? Ik snap dat dat uiteraard wat minder snel gaat (maar dat betekent waarschijnlijk ook dat de onderneming wat minder snel naar de filistijnen gaat), maar als men een goed product of zinvolle dienst in de markt zet en daar zelf in gelooft, wordt dit echt wel op waarde ingeschat; en volgt dus ook de broodnodige omzet. De mogelijkheden om je product/dienst aan de man te brengen, hoeft echt geen ettelijke miljoenen aan marketing te betekenen. Advertenties in lokale en landelijke dagbladen -en niet te vergeten vakbladen- hebben waarschijnlijk een beter effect dan een TV commercial van 15 seconden… En waar is trouwens de ordinaire salesman gebleven? Of is die een stille dood gestorven met de opkomst van e-commerce?
Baris Efe
Hop, en weer een sms-bedrijf failliet. Er blijven zo erg weinig "mobile services" bedrijven over. En misschien is dat alleen maar goed. Het spreekwoordelijke kaf en koren…. Wie is de volgende? Baris EfeTrendy.nl
Johan Notenboom
Hoi Wim,ssst, je verraad nu iets wat niet bekend mag worden in 'onze' tak van sport: actief omzet/klanten gaan werven en je business model baseren op meerdere peilers (of pijlen?) :-)Er moet straks een of andere goeroe opstaan die dit gaat zeggen. a hoe wel: guru Wim klinkt oke. groet,Johan
Arthur
Goed gejat is beter dan zelf verzonnen!!! Tenminste dat blijkt wel uit het aantal 'afvallers' in deze markt. Erg zonde dat goeie ideeen zoals unwired het niet halen. En erg jammer dat het simpele jatwerk het wel haalt.
Baris Efe
Goede ideeën? Noem er eens een. Eentje die unwired concepts zelf heeft verzonnen en niet ordinair heeft gejat. Baris Efe
Sander Claassen
Wie is deze Baris Efe? En waarom denkt deze persoon zo minachtend te kunnen oordelen over concullega Unwired Concepts? Ik denk dat Baris absoluut niet weet wat Unwired Concepts' activiteiten waren. In ieder geval bestonden deze NIET uit het aanbieden van "gejatte" diensten. Ennehhh, Baris, ik heb trouwens even gekeken naar de diensten van jouw trendy.nl: algemeen nieuws, beursnieuws, sportnieuws, voetbaluitslagen, weerbericht, inspirerend, bijbelse teksten, horoscopen, moppen. Nee, deze zijn origineel zeg! En dat voor prijzen als fl 8,95 per maand per categorie. Baris, hoeveel betalende klanten hebben jullie? Ben erg benieuwd hoor. Zeker ook naar jullie onderscheidende vermogen en waarom consumenten bereid zijn jullie te betalen. Wat een lef om dan zo te spreken over anderen! Er zijn in het algemeen zeer veel oorzaken te noemen voor het failliet gaan van een bedrijf. Ik denk dat er te vaak te simpel wordt geredeneerd dat het business plan en/of het management slecht waren. In het geval van Unwired Concepts is het probleem geweest dat er begonnen werd met een strategie (gericht op het creeren van een consumenten portal) die niet kon worden voortgezet door voortschreidend marktinzicht. Hierbij speelden diverse factoren een rol waarvan er ook een aantal buiten de macht van Unwired Concepts zelf lagen. Ik noem alleen maar even bijvoorbeeld de zeer grote vertraging bij vrijwel alle Nederlandse operators in de mogelijkheid om SMS verkeer (door/voor derden) af te kunnen rekenen. Het aanbieden van geavanceerde SMS diensten voor derden wordt dan commercieel gezien erg ingewikkeld. Maar hierin zat de laatste paar maanden duidelijk verbetering en met de nieuwe aanpak was Unwired Concepts op de goede weg. Helaas echter moest het nog de lasten meedragen van de vroegere periode. Daarvoor waren behoorlijke kosten gemaakt die pasten bij de toenmalige doelstellingen. Het kunnen voorzien van hoe de markt zich ontwikkelt, is een van de belangrijkste succesfactoren van een bedrijf. Uiteraard is het makkelijk achteraf praten over hypes. Maar wie kon anderhalf jaar geleden voorzien hoe de jaren 2000/2001 werkelijk zouden uitpakken? En degene die dat achteraf bij het rechte eind had, zou ik willen vragen om voor de komende anderhalf jaar met de perfecte business plannen te komen. Ondernemen is voorzien en inspelen op de markt, maar ook durf hebben en risico's nemen, waaronder het kunnen omgooien van een strategie. Dat is altijd zo geweest. De afgelopen periode is er echter eerst heel veel optimistisch lawaai geweest (niet op de laatste plaats door de media) over e-commerce, mobile internet, etc. De reacties nu achteraf zijn naar mijn idee te negatief en (wederom) te weinig doordacht. Het past ook geheel in de Nederlandse cultuur dat er zo bestraffend wordt gesproken over mislukte bedrijven. "Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg." Als je maar niet je nek boven het maaiveld steekt, want als je wat fout doet, dan krijg je gelijk iedereen over je heen. Het hoeft geen betoog dat het belangrijk is dat er continu ondernemers opstaan die nieuwe bedrijven starten. En het moge duidelijk zijn dat er hierbij altijd ook fouten gemaakt worden en dus niet ieder bedrijf een succes kan worden. In het algemeen is dit niet zo erg, op een macro-niveau. Maar ieder mislukt bedrijf is, behalve een leerzame les, voor de betrokkenen toch vaak ook een teleurstelling. Met hart en ziel is er veel energie gestopt in het opbouwen van een onderneming, daarbij ook persoonlijk risico nemend. De Nederlander in ons zal tegenwerpen: "Maar die lease-auto dan, was dat wel zo nodig?" Ik denk dat er zeker nog meer op kosten gelet kan worden, maar het is altijd een balans tussen beloning en risico: als de werkgever te weinig betaalt, kan die de beste mensen gewoon niet meekrijgen. Ik denk dat iedereen wel inziet dat men in het algemeen niet bij een startup gaat werken omdat de arbeidsvoorwaarden daar zo goed zijn. Afsluitend kan ik nog ingaan op de vraag welke diensten Unwired Concepts zelf heeft verzonnen. Er is sowieso echt veel meer aan concepten verzonnen en uitgewerkt dan dat er in de media bekendheid aan is of kon worden gegeven. En dan niet alleen in aantal, maar ook in verschillende niveaus van complexiteit per toepassing. Dit heeft onder andere ook te maken met het feit dat er in de markt nog heel veel behoefte is aan het opbouwen van ervaring: veel bedrijven weten nog niet goed wat de mogelijkheden zijn van SMS en welke diensten aansluiten op hun bedrijfsdoelstellingen. Als deze bedrijven iets doen, is dat vaak al een hele stap. Vervolgens komen bij de realisatie van de eerste toepassingen nog niet de allerspannendste diensten naar voren, maar vaak een voorzichtigere versie van wat in principe ook al goed mogelijk is. De insteek is vaak om dan bij succes een volgende dienst te lanceren, en daar gaat dus snel wat tijd overheen. Unwired Concepts heeft volgens mij wel degelijk een goede reputatie in de markt opgebouwd. Hierbij komen woorden als professioneel, creatief en verstand van zaken vaak naar voren. Vraag het maar aan BP, Casema, Coca-Cola, DMSA, Dutchtone, EasyEverything, KPN, Mojo, NOS, Rabo, om er maar een paar te noemen. Ik hoop dat men iets genuanceerder kan oordelen over het faillissement van Unwired Concepts en eventuele problemen bij anderen in de markt. Mijns inziens is er nog steeds behoefte aan dienstverlening zoals Unwired Concepts die aanbood. De markt groeit alleen een stuk minder snel dan we allemaal graag zouden willen. In dergelijke situaties moet je in staat kunnen zijn om wat mindere periodes ook financieel het hoofd boven water te kunnen houden. Helaas was dat bij Unwired Concepts niet het geval. –Sander Claassenex-Unwired Concepts
Arthur
Het ziet er naar uit dat Unwired een doorstart gaat maken? ps Trendy lijkt verdomd veel op een schoolvoorbeeld van jatwerk (niet persoonlijk bedoeld, baris)
Adri
Beste Sander,Wat een verademing was jouw reactie op het faillissement van Unwired Concepts. Ik ben een absolute non-kenner van het mobiele diensten-wereldje en kreeg langzamerhand werkelijk de indruk dat datzelfde wereldje alleen maar uit "jatters" (citaat van Boris Efe) bestond. Gelukkig zit ik, dankzij jouw reactie, als eenvoudige leek weer op het goede spoor. Zeer bedankt voor het op tijd (doen)omzetten van mijn wissel. Er zijn blijkbaar nog steeds vernieuwers en durvers in NL.
Johan
Mag ik er even op wijzen dat het 'eerst' zijn niets zegt over het gehalte van originaliteit van een dienst?Ik ken legio voorbeelden van mensen met zeer goede ideeen, die ze in hun enthousiasme vertelden aan andere ondernemers met heel veel meer geld die het idee uitvoerden, waardoor de kleine, startende onderneming later achteraan hobbelde. Vertel mij dan maar eens wie de origineelste is en wie aan het 'jatten' is (om maar even in het jargon van deze discussie te blijven hangen). Uiteraard heeft een bedrijf als Unwired Concepts een aantal goede ideeen gehad. Misschien zelfs wel hele originele. Het is betreurenswaardig dat het niet gelukt is, maar dat wil nog niet zeggen dat men naar elkaar modder moet gaan lopen gooien. Zoals Sander al aangaf, is het voeren van een low-cost model niet gemakkelijk in een markt waarin je snel heel groot wil groeien. Wat dat aangaat moet je keuzes maken die soms tegen je gevoel ingaan, maar dat hoort ook bij ondernemen. Ondernemen is visionair zijn. Wat dat betreft kunnen we dus zeggen dat de visie van Unwired Concepts niet strookte met de markt. Wederom kunnen we daarvan zeggen dat het bij ondernemen hoort. Het is goed dat die jongens hebben laten zien dat ze het lef hebben en heel goede ideeen hebben gehad, maar het werkte niet. Dan komt een site als Trendy die wel degelijk een onderscheidend vermogen lijkt te hebben, als ik alles goed lees, zeker in vergelijking met de doorsnee-SMS site waar slechts schreeuwerig met gratis dingen gegooid wordt. In elk geval is er geen reden met modder te gaan gooien, de tijd zal leren wat daar aan inkomsten gegenereerd worden en of de ondernemers een adem hebben die lang genoeg blijkt om het vol te houden in deze woelige markt. Mij rest slechts iedereen succes te wensen die zich in deze markt begeeft. Houd een oog op de ontwikkelingen, maar staar je er niet blind op! Gestage groei is vaak beter dan boomen.
collega
Iedereen, Iedereen heeft de laatste jaren wel iets nieuws ontwikkeld voor internet: immers volgens de marketing kretologie is een produkt of dienst nieuw zodra je dit aanpast of aanbiedt in een nieuwe markt. Origineel is een heel ander begrip, laten we het daar maar niet over hebben. Wat ik gewoon betreur is dat een bedrijf als unwired helaas het onderspit heeft moeten delven. Helemaal omdat het investeerders aan boord had die nog wel een stootje konden verwerken. Of is het juist dankzij dit soort investeerders, want steeds meer zie je dat investeerders de stekker eruittrekken, zodra zij niet binnen een door hen te bepalen termijn licht aan het einde va nde tunnel zien (denk in dit geval ook maar eens aan GameGate; ook zij hadden kapitaalkrachtige mensen achter zich sinds kort). Ik hoop dat de jongens van Unwired toch nog kans zullen zien om met een deel van het bedrijf door te gaan. Wanneer ik kijk naar hun klantenlijst is die zeker niet onaardig. Misschien dat Victor en Marcel zich in de toekomst nog wel eens achter de oren zullen krabben wanneer zij zien dat delen van Unwired in een aangepaste vorm succesvol blijken te zijn. En wat trendy.nl betreft: veel succes met jullie concept, maar de bedragen die jullie berekenen (Sander zei trouwens geen guldenbedragen maar Euro) heb ik er geen geloof in dat jullie het uiteindelijk zullen redden.
TDB
Opeens herinner ik me weer de verantwoording van Victor om geld te investeren in (de oprichters van) Unwired:"die jongens stonden zo lang met hun neus tegen de etalageruit van de Ferrari dealer, die moesten gewoon wel gebrand zijn op zakelijk succes". TdB.