Deel dit artikel
-

Hornbach tuigt internationaal e-commercebeleid op

Doe-het-zelfketen Hornbach investeert miljoenen om in een keer op internationale schaal met e-commerce te kunnen beginnen. Afgelopen jaar stak het tot dertien miljoen in internetontwikkeling.

Eind december opende Hornbach zijn eerste internetwinkel met een beperkt assortiment. In Duitsland lagen toen 3.500 producten in de schappen en moest de consument er nog aan wennen dat hij zijn bouw- en klusspullen via internet kon kopen.

De omvang van het assortiment vertienvoudigde in achttien maanden tijd. De internetmanagers zorgden ervoor dat er tienduizenden handleidingen en instructievideo’s online kwamen en de klant kan tegenwoordig ook online bestellen en offline afhalen. Dit moet de basis vormen van de crosschannel-strategie die Hornbach nu optuigt.

In 2010 investeerde het bedrijf tien miljoen euro in nieuwe activiteiten, in 2011 was dat dertig procent meer. Een belangrijk deel van die dertien miljoen ging naar internet. Het bedrijf investeert in een e-commerceplatform dat dit en volgend jaar wordt uitgerold over de verschillende landen waar het actief is, waaronder Nederland.

De prijzen op internet zijn hetzelfde als in de winkels. Hornbach denkt zich van de prijsvechtende concurrentie te onderscheiden door duidelijkheid te bieden in de prijzen.

Omzetdoelen worden voor het online kanaal nog niet gegeven. De onderneming houdt er rekening mee dat de online omzet bij doe-het-zelfbedrijven in het algemeen met eenderde groeit dit jaar.

Hornbach boekte in het net afgesloten boekjaar (PDF) een omzet van 3,2 miljard euro, een toename van 6,2 procente ten opzichte van het jaar ervoor. In de afgelopen tien jaar wist het bedrijf zijn omzet te verdubbelen.

Foto: Sjors Provoost (cc)

Deel dit bericht

1 Reacties

Raoul van Heerden

Ben benieuwd hoe de concurrentie reageert. Vooralsnog valt het mij op dat de online-gang zo traag verloopt bij winkels als Gamma en Karwei. In Duitsland zien we dat Hagebau online heel veel profijt trekt uit de (relatief) langzame omslag van andere bouwmarkten aldaar (waaronder Hornbach en Obi). Ben benieuwd hoe Praxis -als enige grote bouwmarkt serieus als online shop actief- dit ervaart.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond